چند شرکت هواپیمایی دیگر نیز پرواز بر فراز ایران را ممنوع کردند

0
127

بعد از آمریکا شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان، بریتیش ایرویز، شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا و خطوط هوایی “کی‌ام‌ال” هلند پرواز در بخش‌هایی از قلمرو هوایی ایران را ممنوع اعلام کردند.

لوفت‌هانزا، بزر‌گ‌ترین شرکت هواپیمایی آلمان به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و آمریکا پرواز بر فراز تنگه هرمز را ممنوع اعلام کرد.

به گفته سخنگوی این شرکت، این ممنوعیت از روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) بعد از سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی اعمال شده است. این ممنوعیت شامل تمامی قلمرو هوایی ایران نمی‌شود و پروازهای لوفت‌هانزا به مقصد تهران همچنان ادامه خواهد یافت.

بعد از حمله به پهپاد آمریکایی در آسمان خلیج فارس چندین شرکت هواپیمایی دنیا پرواز بر فراز تنگه هرمز و دریای عمان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده‌اند.

اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) روز پنج‌شنبه به وقت محلی پرواز هواپیماهای ثبت‌شده در آمریکا بر فراز خلیج فارس و دریای عمان را ممنوع کرد.

این اداره اعلام کرد، افزایش تحرک‌های نظامی و تنش‌های فزاینده سیاسی میان جمهوری اسلامی و آمریکا می‌تواند هواپیماها را به خطر بیاندازد. این دستور برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی ثبت‌شده در آمریکا صادر شده است.

بعد از آمریکا شرکت هواپیمایی KLM هلند نیز روز جمعه ۳۱ خردادماه خبر از ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافربری خود در بخش‌هایی از حریم هوایی ایران داد.

شرکت هواپیمایی “کانتاس” استرالیا نیز اعلام کرده که پس از سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا، از پرواز بر فراز تنگه هرمز و دریای عمان اجتناب خواهد کرد.

اداره فدرال هوانوردی آمریکا اعلام کرده است، به هنگام شلیک موشک زمین به هوای جمهوری اسلامی به پهپاد آمریکایی یک هواپیمای مسافربری در ۸۳ کیلومتری این پهپاد در پرواز بوده است. علاوه بر این هواپیما، چند هواپیمای دیگر نیز به گفته این اداره، به هنگام این حمله در منطقه در پرواز بوده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ یک روز پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارشد دولت ‌آمریکا خبر از تصمیم حمله هوایی این کشور به مواضعی در ایران در شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ خرداد داده است؛ تصمیمی که بنا بر گزارش این روزنامه، درست پیش از این حمله لغو شده است.