رئیس فیفا به ایران: شرایط حضور زنان در ورزشگاه را تا برگزاری دور مقدماتی جام جهانی فراهم کنید

0
193

«جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، در نامه‌ای خطاب به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران از او خواست تا زمان برگزاری دور مقدماتی مسابقه‌های انتخاباتی ‌جام‌جهانی فراهم کند.

اینفانتینو در نامه خود به مهدی تاج، به ممانعت از حضور زنان ایرانی در استادیوم در جریان بازی دوستانه اخیر تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه هم اشاره کرده است.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال همچنین به تعهد حسن روحانی به او برای فراهم کردن حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرده و خواستار عمل به این تعهد شده است.

وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران در پی فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، و تلاش‌های فعالان مدنی در ماه‌های اخیر در چند مسابقه به طور گزینشی شرایط ورود تعدادی از زنان را به ورزشگاه فراهم کردند، اما این اقدام از یک سو با انتقاد تند مقام‌های مذهبی و قضایی جمهوری اسلامی روبرو شد، و از سوی دیگر هیئت حقوق بشر فیفا آن را تبلیغاتی خواند.

جمهوری اسلامی در نزدیک به چهار دهه گذشته ورود زنان به ورزشگاه ها را برای تماشای مسابقات فوتبال مردان ممنوع کرده است. این در حالی است که فیفا در اصول خود هر گونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده است.

اعتراض به ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌هایی که مردان مسابقه می‌دهند، از جمله فوتبال، در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده و واکنش‌های بین‌المللی بسیاری‌ را به همراه‌ داشته است.

دیدبان حقوق بشر نیز پیش از این از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا تضمین کنند زنان و دختران بتوانند تمام مسابقات ورزشی مردان در کشور را تماشا کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ تابستان گذشته، هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی، جمعی از زنان سرشناس ایرانی در نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) خواستار آن شدند که این فدراسیون از دولت ایران بخواهد به ممنوعیت تبعیض‌آمیز علیه زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها پایان دهد.