پمپئو: حامی شماره یک تروریسم در جهان نباید در هیچ سطحی غنی‌سازی اورانیوم کُند

0
30

پس از تهدید رژیم جمهوری اسلامی به اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا ، روز یکشنبه 10 ژانویه با تأکید بر اينكه رژیم جمهوری اسلامی مجاز به غنی سازی اورانیوم در هیچ سطحی نیست، گفت:«حامی شماره 1 تروریسم (رژیم جمهوری اسلامی) در جهان نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا آمده است: « ضروری است که به هر سطحی از غنی سازی اورانیوم توسط رژیم جمهوری اسلامی جلوگیری شود».

اظهارات مایک پمپئو در واکنش به طرح مجلس رژیم جمهوری اسلامی که نمایندگان آن تهدید کرده بودند که در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، رژیم جمهوری اسلامی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج خواهد کرد، بیان شده است.

احمد امیری فرهانی یکی از نمایندگان مجلس رژیم جمهوری اسلامی اظهار داشت: «اگر ایالات متحده تحریم های مالی ، بانکی و نفتی را تا 21 فوریه 2021 لغو نکند ، قطعاً بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای را از کشور اخراج و اجرای داوطلبانه پروتکل اضافی را متوقف خواهیم کرد».

چند روز پیش، بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم جمهوری اسلامی نیز تهدید کرد که کشورش پس از تعلیق تعهداتش به توافق هسته‌ای ، میزان غنی سازی اورانیوم را به سطح 90 درصد خواهد رساند.

او روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی رژیم جمهوری اسلامی گفت که رژیم جمهوری اسلامی به راحتی قادر است بیش از 20 درصد اورانیوم غنی کند و حتی ممکن است به 90 درصد هم برسد.

گفتنی است که تهدیدهای رژیم جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان معتقدند که غنی سازی 20 درصدی زمینه را برای توانایی رژیم جمهوری اسلامی دستیابی به ساخت بمب هسته‌ای را فراهم می‌کند، اما مقامات رژیم جمهوری اسلامی می گویند هدف آنها دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

پمپئو افزود:«این تهدید رژیم جمهوری اسلامی حتی بیشتر از نقض برجام است. ایران ذیل معاهده حقوقی و متعاقب توافق پادمانی ان‌پی‌تی، ملزم است به بازرسان آژانس اتمی اجازه دسترسی دهد. نقض این الزامات ورای اقدامات پیشین ایران در تناقض با تعهدات هسته‌ای برجام است».

او افزود: «نه تنها ایالات متحده بلکه هر کشوری به پایبندی ایران به این تعهدات اهمیت می‌دهد. باج‌گیری هسته‌ای، موضع ایران را تقویت نمی‌کند، بلکه منجر به انزوا و فشار بیشتر می‌شود».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهار داشت: «این تهدید، در ادامه اعلامیه رژیم جمهوری اسلامی مبنی بر از سر گیری غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو است… حامی شماره یک تروریسم در جهان نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد».

در پایان این بیانیه آمده است: «ایالات متحده کاملا از تداوم نظارت و راستی‌آزمایی حرفه‌ای و مستقل آژانس اتمی بر برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. اخراج بازرسان بین‌المللی توسط رژیم جمهوری اسلامی باید با محکومیت جهانی مواجه شود».

العربیه نوشت؛ چند روز پیش، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا، نیز با انتقاد از رویکردهای اخیر رژیم جمهوری اسلامی، گفت که رژیم جمهوری اسلامی در اقدامات جدید به تعهداتش پایبند نبوده است. او از ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از اقدامات اخیر مقامات رژیم جمهوری اسلامی خبر داد.