پرزیدنت دونالد ترامپ: جمهوری اسلامی برای آمریکا یک مشکل واقعی است

0
347

رئیس جمهوری ایالات متحده می گوید رفتارهای جمهوری اسلامی برای آمریکا «یک مشکل واقعی» است.

پرزیدنت دونالد ترامپ پنجشنبه صبح ۶ اردیبهشت به وقت واشنگتن، مهمان تلفنی برنامه «فاکس و دوستان» بود. رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سه مجری این برنامه، درباره توافق جمهوری اسلامی گفت به نظرش، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از آنکه در این سفر وارد کاخ سفید شد، به جمهوری اسلامی با نگاه بسیار متفاوتی نسبت به قبل نگاه می کند. این موضوع اهمیت دارد.

پرزیدنت ترامپ با تقدیر از ملت ایران، بار دیگر به توافق دولت قبلی آمریکا با جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت دولت قبل توافق بسیار بدی با جمهوری اسلامی امضا کرد و به جمهوری اسلامی ۱۵۰ میلیارد دلار و همچنین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد داد که با بشکه و جعبه به جمهوری اسلامی منتقل شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت و در پی این اقدامات، تنها کاری که در جمهوری اسلامی می کردند فریاد زدن شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا» بود.

او اضافه کرد البته این شعارها در زمان دولت قبل بیشتر بود و اکنون کمتر در جمهوری اسلامی فریاد می زنند و اخیرا نیز قایق های کوچکشان دیگر اطراف کشتی های ما دور نمی زنند چرا که می دانند اگر این کار را انجام دهند، نمی توانند مدت زیادی به این دور زدن ادامه دهند.

این سخنان رئیس جمهوری آمریکا در حالی است که چهارشنبه شب، امانوئل ماکرون در انتهای سفر خود به واشنگتن، در دانشگاه «جرج واشنگتن» در میان دانشجویان پیش بینی کرد که پرزیدنت ترامپ دو هفته دیگر از برجام خارج شود. از سوی دیگر، «یسرائیل کاتز» وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه گفت ممکن است پرزیدنت ترامپ به خاطر طرح یک توافق جدید بین آمریکا و کشورهای اروپایی در زمینه برنامه‌های هسته‌ای ایران، از توافق هسته‌ای موجود خارج نشود.

رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب در پاسخ به سوالی درباره خروج احتمالی پرزیدنت ترامپ از توافق هسته ای کشورهای پنج به علاوه یک با جمهوری اسلامی گفت:‌ نمی‌دانم رئیس‌جمهور شما چه تصمیمی می گیرد اما به نظرم، او به دلایل داخلی از این توافق خلاص خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری گفت: برخی می‌گویند رئیس‌جمهور ترامپ قابل پیش‌بینی کردن نیست اما من برعکس فکر می‌کنم او اتفاقا قابل پیش‌بینی است. به وعده‌های انتخاباتی او نگاه کنید. همین دو روز پیش در دفتر کارش باز گفت کرد که این توافق بدترین بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده و همتای فرانسوی او روز سه شنبه ۴ اردیبهشت در یک نشست خبری مشترک در کاخ سفید از تلاش برای کاهش اختلاف نظر آمریکا و اروپا در مورد توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی، که واشنگتن خواستار اصلاح آن است، گفتند.

جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ (۲۳ تیر ۱۳۹۴) در وین پایتخت اتریش به یک توافق جامع و نهایی بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند.

رئیس جمهوری ایالات متحده با این استدلال که جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه روح برجام را نقض می‌کند، پایبندی تهران به توافق را تایید نکرده و تهدید به خروج از آن کرده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، که نقش عمده‌ای در حصول این توافق داشتند، در تلاش هستند تا پیش از ضرب الاجل ۱۲ مه – که پرزیدنت ترامپ طبق قانون باید بار دیگر اجرای توافق و پایبندی جمهوری اسلامی را تایید یا رد کند – مانع از خروج آمریکا شوند.

پرزیدنت دونالد ترامپ در نشست خبری سه شنبه، که پس از گفت‌وگو با امانوئل ماکرون درباره طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و بین‌المللی برگزار شد، همچنان لحن انتقادآمیز خود را در مورد توافق حفظ کرد و آن را «مسخره» خواند.

به گزارش صدای آمریکا؛ وی این توافق را که در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین حاصل شد، «وحشتناک» توصیف کرد و گفت در عین حال یک توافق «مسخره» و «احمقانه» است؛ چرا که برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی و نقش جمهوری اسلامی در یمن و سوریه را در بر ندارد.