کشف قدیمی‌ترین گنجینه طلا در انگلیس

0
146

دانشمندان موفق به کشف گنجینه طلای 4500 ساله‌ای در انگلستان شده‌اند. این قطعه طلا در جعبه‌ ساعت در یک حراجی پیدا شده است.

این گنجینه در جعبه‌ای از اجزای عجیب و غریب ساعت در یک حراجی پشت ماشینی در آکسفوردشایر پیدا شده است و عنوان قدیمی‌ترین قطعات طلای کشف‌شده در بریتانیا لقب گرفته است.

قدمت این رشته طلای نادر که به 2500 تا 2000 سال پیش بازمی‌گردد، متعلق به اوائل عصر برنز است و ارزش آن تا دو هزار یورو می‌رسد.

به گفته متخصصان، این قطعه طلا از تزئینات کنار یک شمشیر بوده است یا به عنوان گردنبند عجیب و غریبی استفاده می‌شده است.

جان ورکمن که این قطعه طلا را در فروش پشت ماشینی در آکسفوردشایر خریده بود، نمی‌دانست که ارزش واقعی آن چقدر است. این قطعه طلایی در حال حاضر دو بار تا خورده است.

آنی بیارد، پلیس آکسفوردشایر، در این باره می‌گوید: «تنها تعداد انگشت‌شماری اشیای مشابه این قطعه طلا وجود دارد. چنین اشیائی فوق‌العاده نادر هستند به همین دلیل هم اطلاع نداریم که برای چه کاری استفاده می‌شدند».

وی افزود: «به همین دلیل کشف این قطعه طلا برای ما بسیار مهم است. احتمالا این گنجینه اولین قطعه طلایی است که در بریتانیا پیدا شده است».

پس از در جریان گذاشتن موزه بریتانیا، مشخص شد که این قطعه طلا منشاء باستانی دارد.

ایان ریچاردسون، ثبت‌کننده گنجینه موزه، توضیح داد که این گنجینه به دلیل مقاومت این فلز تاکنون سالم مانده است.

وی افزود: «برخی از یافته‌های طلایی حتی بعد از گذشت هزاران سال در شرایط خوبی به سر می‌برند چراکه طلا عنصر بسیار پایداری است و مانند نقره تیره نمی‌شود».

به گزارش آنا از DailyMail، این قطعه طلا دومین گنجینه تاریخی است که در حراج پشت ماشینی پیدا شده است. در سال 2011، یک ورقه طلایی شبیه به سکه و آویز متصل به آن نیز در یکی از این حراجی‌ها کشف شد.