پرزیدنت ترامپ در شورای امنیت: آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی تحریم‌های بیشتری می‌گذارد

0
284

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مقابله با گسترش با تسلیحات کشتار جمعی، که تمرکز آن بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده برگزار شد.

پرزیدنت ترامپ در سخنرانی افتتاحیه نشست گفت: جمهوری اسلامی بزرگترین کشور حامی تروریسم است و به گروه‌های تروریستی در کشورهای همسایه سلاح و پول می‌فرستد و برای همین است که ما از برجام خارج شدیم تا منابع مالی رژیم جمهوری اسلامی را قطع کنیم.

وی با تاکید بر این که رژیم جمهوری اسلامی، به همراه روسیه، چشم به جنایت‌های رژیم سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی بسته است، در عین حال از تلاش روسیه، جمهوری اسلامی و ترکیه برای آن که در ادلب سوریه جنایتی صورت نگیرد تقدیر کرد و گفت امیدواریم این خویشتنداری ادامه یابد.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته نیز در نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رژیم جمهوری اسلامی را «دیکتاتوری فاسد» توصیف کرد و گفت نمی‌توانیم اجازه دهیم بزرگترین حامی تروریسم جهانی بزرگترین سلاح جهان را داشته باشد و از تمام کشورها می‌خواهیم آن را منزوی کنند.

رئیس جمهوری آمریکا پس از پایان سخنان خود، از امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود خواست سخنرانی خود را آغاز کند. رئیس جمهوری فرانسه خاطر نشان کرد که همه اعضای شورا یک هدف مشترک دارند، و آن این که نگذارند ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

آقای ماکرون گفت هر چند در مورد توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت های جهانی و جمهوری اسلامی با رئیس جمهوری آمریکا اختلاف نظر دارم اما با اهداف او موافق هستم، هر چند معتقدم باید با همکاری یکدیگر استراتژی بلندمدتی را بنا کنیم و فقط تنور تحریم را داغ نکنیم.

رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان امروز خود به تهدید هسته‌ای کره شمالی هم اشاره کرد و گفت خیلی از خبرهای پشت پرده را ندارید، به زودی خبرهای خوشی درباره کره شمالی خواهید شنید و من امیدوار هستم.

ایالات متحده آمریکا این ماه ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، و پرزیدنت ترامپ به عنوان رئیس شورا در جلسه امروز حضور یافت.

پیشتر برخی رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی مدعی شده بودند در جلسه شورای امنیت با ریاست آمریکا به پرونده جمهوری اسلامی پرداخته نخواهد شد، اما روز جمعه گذشته پرزیدنت ترامپ در توئیتی به این شایعات پایان داد و نوشت که او ریاست جلسه شورای امنیت درباره ایران را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش صدای آمریکا؛پرزیدنت ترامپ جمعه صبح ۳۰ شهریور در توئیتر نوشت: شورای امنیت به ریاست من درباره جمهوری اسلامی جلسه تشکیل می‌دهد.