بازگشت سرباز هخامنشی به وطن

0
156

هم‌زمان با بازگشت حسن روحانی از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سرباز هخامنشی که بیش از ۷۰ سال پیش به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، همراه با او به کشور برگردانده شد.

 علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر در باره این سردیس گفت: فروش کتیبه سرباز هخامنشی که حدود ۸۰ سال پیش به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود با رایزنی‌های بین‌المللی و حقوقی در یک حراجی متوقف شد و آن را از دادستانی نیویورک تحویل گرفتیم.

او افزود: این اثر ۹۰ سال پیش در ایران کشف شد و چند سال بعد از ایران خارج شد و از کانادا و آمریکا سر در آورد که خوشبختانه بعد از پیگیری‌های حقوقی، موفق به بازگراندن این اثر ارزشمند تاریخی شدیم.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: در طول چند ماه گذشته از دادستانی آمریکا درخواست کرده بودیم تا شیء به تهران برگردانده شود. با حضور حسن روحانی در نیویورک تقاضای بازگشت سرباز هخامنشی به تهران را با پرواز حسن روحانی دادیم که انجام شد.

او تاکید کرد: بعد از تحویل این اثر به سازمان میراث فرهنگی، آن را به تخت جمشید برمی‌گردانیم تا بعد از مرمت مخصوص این اثر توسط مرمتگران، در ایوان جنوبی کاخ شورا در جای قبلی خود نصب شود.

به گفته طالبیان، پیگیری برای بازگشت سرباز هخامنشی به ایران توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت میراث فرهنگی و حقوقی سازمان، مرکز ریاست‌جمهوری وزارت خارجه و وکلای ایران در لاهه انجام شده است.

به گزارش ایسنا،حسن روحانی، روز پنجم مهر در بازگشت به تهران با نشان دادن کتیبه هخامنشی به رسانه‌ها در فرودگاه از برگرداندن این کتیبه چندهزارساله خبر داد.