پادشاه عربستان: جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند

0
174

پادشاه عربستان در دیدار با رئیس جمهوری روسیه در مسکو از جمهری اسلامی خواست دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را متوقف کند. سلمان به‌ویژه تهران را از دخالت در جنگ داخلی یمن برحذر داشت.

ملک سلمان پادشاه عربستان که در سفری چهار روزه در مسکو به‌سر می‌برد، روز پنجشنبه (۵ اکتبر/ ۱۳ مهر) دردیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، جمهری اسلامی را “عامل بی‌ثباتی” منطقه خواند و به تهران نسبت به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه هشدار داد.

به گزارش رسانه‌های روسیه پادشاه عربستان گفت: «برای دستیابی به ثبات و امنیت در جهان، ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه ضروری است و لازمه آن عدم دخالت جمهری اسلامی در امور داخلی کشورهای منطقه است.»

پادشاه عربستان از جمله به یمن اشاره کرد و گفت: «رهبری جمهری اسلامی نباید در جنگ داخلی یمن دخالت کند.» ملک سلمان هم‌چنین از راه‌حل صلح‌آمیز در جنگ داخلی سوریه و لزوم  حفظ یکپارچگی این کشور سخن گفت.

روسیه در کنار جمهوری اسلامی از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه است اما عربستان سعودی تاکنون از مخالفان بشار اسد حمایت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سفر ملک سلمان به روسیه را “تاریخی” توصیف کرد و گفت این نخستین بار است که یک پادشاه عربستان به روسیه سفر می‌کند.

پوتین ابراز امیدواری کرد که این سفر به تقویت روابط دوجانبه منجر شود. پوتین همچنین بر علاقه مسکو به همکاری با ریاض در مسائل خاورنزدیک تاکید کرد.

عربستان سعودی متحد سنتی آمریکا در سطح جهان و منطقه است. توجه عربستان به روسیه از نگاه تحلیل‌گران روسیه نشانه‌ای از گسترش نفوذ روسیه در خاورنزدیک و جهان عرب است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره دیدار روز پنجشنبه پوتین و ملک سلمان گفت: «یک گفت‌وگوی دوستانه، کامل و متقابل برای همکاری‌های دو جانبه در تمامی زمینه‌ها صورت پذیرفت.»

به گزارش دویچه وله؛ به گفته لاوروف، رهبران دو کشور به طور دقیق راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند.