کشف لوح سنگی 1400 ساله مایایی‌ها و یک بازی ترسناک

0
425

باستان‌شناسان موفق به کشف لوح سنگی 1400 ساله متعلق به قوم مایا شدند که قوانین یک بازی ترسناک روی آن حکاکی شده‌است؛ در این بازی سر کاپیتان تیم برنده را از تنش جدا می‌کردند.

  دو نقش حکاکی شده از سر قطع شده بازیکنان مایایی، اطلاعات جدیدی درباره این بازی وحشتناک به ارمغان آورده است و نشان می‌دهد که این نوع بازی در برقراری ارتباط میان جوامع مختلف بسیار مهم بوده است.

قدمت این لوح‌ها به سال 600 تا 800 میلادی بازمی‌گردد و در میان بقایای گمشده شهر «تیپان چن یوتز» در بلیز پیدا شده است. همچنین به نظر می‌رسد که این لوح اولین نمونه در نوع خود است.

در کنار نوشته‌های هیروگلیفی این لوح، تصاویری از بازیکنان نشان داده شده است که کمربندهای حفاظتی به تن دارند؛ به نظر می‌رسد این بازی نه نفره بوده و زمین بازی نیز از جنس سنگ بوده است.

به گفته باستان‌شناسان، این بازی به مدت دو هفته برگزار می‌شده است و به عنوان جایزه، سر کاپیتان تیم برنده زده از تنش جدا می‌شد که افتخار بزرگی در نوع خود بوده است.

636427091928889063

«تیپان چن یوتز» محل زندگی هزاران مایایی بوده است. دانشمندان طی بررسی لوح سنگی دریافتند که جوامع مختلفی در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.

کریستوفر اندرس از دانشگاه میشیگان، در این باره گفت:‌ «این آثار نشان‌دهنده روابط پیچیده سیاسی بین حاکمان در سراسر مناطق مایانشین است».

تمدن مایا به مدت 3000 سال در آمریکای مرکزی حکومت کرد؛ بین سال‌های 250 تا 900 میلادی به راس قدرت خود رسیدند. این قوم تنها آمریکایی‌های پیشاکلمبی هستند که یک زبان نوشتاری را به طور کامل توسعه دادند. مایایی‌ها همچنان دارای هنر، معماری، ریاضی و سیستم نجومی بسیار پیشرفته بودند.

دانشمندان در سال 2009 سایت باستانی «تیپان چن یوتز» را در جنگل پیدا کردند. این دو لوح سنگی در سال 2015 کشف شدند. یکی از آنها، به نام «یادبود 3»، به دو نیم تقسیم شده و 1/4 مترطول و 0/7 متر عرض داشته است.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، بازیکنان کمربند حفاظتی پوشیده‌اند و چوبی به دست دارند که نوارهایی از آن بیرون زده است. طبق نوشته‌های هیروگلیفی، نام این بازی «نه دست، توپ چرخان» است و تاریخ درج شده روی آن به 18 مه میلادی ترجمه می‌شود؛ همچنین نام بازیکن نیز «واترسکرول اوکلت» خوانده می‌شود.