و اینبار ایران به نجف نیروگاه هدیه می دهد

0
124

علیرضا دائمی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به حضور وزیر نیرو در عراق گفت: یکی از برنامه‌های وزیر نیرو افتتاح نیروگاه نجف اشرف است که توسط شرکت ایرانی در آنجا ساخته شده است. این نیروگاه هدیه‌ای به مردم نجف است که برای مردم کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که جزو عتبات عالیات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که عراق با محدودیت شدید برق مواجه است گفت: تلاش داریم به جز صادرات برق به آن کشور ظرفیت‌هایی ایجاد کنیم که بخشی از مشکلات عراق در زمینه برق حل شود.معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به این که دو سال پیش وقتی به نجف رفتم همه در خیابان‌ها موتور کوچک برق گذاشته بودند که صحنه متاثرکننده‌ای بود گفت: امیدواریم با افتتاح این نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید برق مطمئن در عراق توسط ایران شرایط بهبود پیدا کند.دائمی با تاکید بر این که اولویت اول برای ما تامین ظرفیت‌های داخلی کشور است گفت: باید توجه شود که بر اساس اولویت حرکت کنیم.

به نوشتۀ روزنامۀ کیهان؛ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه از شیب تند افزایش قیمت آب و برق خشنود نیستیم و پیشنهاد ما برای سال آینده قطعا شیب ملایم است، گفت: سهم هر ایرانی برای پرداخت پول آب کمتر از یک درصد در سبد هزینه خانوار است.

وی افزود: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید شده است که قیمت آب و برق باید به صورت پلکانی و تدریجی و با رعایت مباحث مربوط به اقتصاد کلان کشور باشد، بنابراین امیدواریم در مراحل مختلف فازهای هدفمندی این اقدام صورت گیرد.دائمی تصریح کرد: در افزایش قیمت آب و برق نرخ تورم را باید لحاظ کنیم، چرا که همه ساله بر اساس نرخ تورم قیمت تمام کالاها و خدمات افزایش پیدا می‌کند، پس باید برای ارائه خدمات مناسب به مردم، قیمت آب و برق تعدیل شود.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ آنگونه که رسانه های داخلی سال های پیش منتشر شد، هزینه ساخت این واحد نیروگاهی چیزی بیش از ٤٠٠ میلیارد تومان برآورد شده بود. شایان  ذکر است؛ ساخت این نیروگاه برقی در منطقه نجف عراق در حالی توسط وزارت نیرو کلید خورد که دولت عراق بابت واردات روزانه نزدیک به یکهزار مگاوات برق بیش از ۵٠٠ میلیون دلار بدهی به ایران دارد و هنوز برنامه زمان بندی برای تسویه این بدهی های برقی توسط وزارت برق عراق اعلام نشده است!