وزیر پیشین دفاع سوریه فرار کرد

0
129

 علی حبیب محمود وزیر پیشین دفاع سوریه که پیشتر در فهرست مقامات تحریم شده از سوی کاخ سفید قرار گرفته بود، به ترکیه فرار کرد.

کمال اللبوانی، یکی از اعضای ارشد ائتلاف مخالفان سوریه که اکنون مقیم پاریس است، به خبرگزاری رویترز گفته که علی حبیب محمود موفق شده که از «چنگال رژیم سوریه» فرار کند و به ترکیه برود.

به گزارش خبرگزاری رانسه با این حال وی گفته که این به این معنی نیست که او به مخالفان بشار اسد پیوسته است.

کمال اللبوانی اضافه کرده که این خبر را یکی از دیپلمات‌های غربی به وی گفته است.

گفته می‌شود که وزیر سابق دفاع سوریه شب گذشته، به همراه دو یا سه نفر دیگر خود را به پایگاه مرزی ترکیه معرفی کرده است.

اگر این خبر صحت داشته باشد، علی حبیب محمود بلندپایه‌ترین مقام سوری علوی مذهب است که از ابتدای اعتراضات و درگیری‌های سوریه، به نظام بشار اسد پشت کرده است.

وی که متولد 1939 است، از ژوئن 2009 تا اوت 2011 مقام وزارت دفاع سوریه را در اختیار داشته است.

بر اساس منابع نزدیک به مخالفان بشار اسد، این مقام نظامی سوریه مخالف به کارگیری زور و خشونت علیه معترضان سوری بوده است.

این در حالی است که دلایل کناره‌گیری وی از وزارت، مشکلات جسمی عنوان شد.

اما در حالی که اجلاس سران گروه هشت قرار است روز پنج شنبه، یعنی فردا در سن پترزبوگ برگزار شود، میخائیل گورباچف از باراک اوباما خواسته تا در حاشیه این نشست با ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه درباره بحران سوریه گفت‌وگو کند.

رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی و برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه و همچنین نشریه تریبون ژنو گفته که فرصت برگزاری اجلاس گروه بیست در روسیه فرصتی است که باید برای حل بحران سوریه از آن استفاده کرد.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا امروز گفت که جامعه بین الملل نمی تواند در برابر وحشیگیری موجود در سوریه ساکت بماند.

وی که در کنفرانس خبری در استکهلم سخن می‌گفت اضافه کرد که بی‌عملی در مقابل حمله اخیر شیمیایی در سوریه فقط منجر به افزایش استفاده از سلاح شیمیایی در کشورهای دیگر می‌شود.

این در حالی است که ولادمیر پوتین امروز در جمع اعضای شورای حقوق بشر در کاخ کرملین، به کنگره آمریکا در زمینه اجازه دادن به دولت این کشور برای حمله به سوریه هشدار داد و گفت هر اقدامی خارج از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل یک تجاوز خواهد بود.