وزارت کشور عراق از آغاز عملیات تعقیب و بازداشت قاتلان کنشگران در بصره خبر داد

0
60

ساعاتی پس از ورود مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به استان بصره که این روزها شاهد سلسله از ترورهای فعالان مدنی سیاسی، روزنامه نگاران و محققان در عراق است، عثمان الغانمی وزیر کشور بامداد یکشنبه 23 اوت 2020، از آغاز عملیات نیروهای امنیتی برای بازداشت قاتلان در استان بصره خبر داد.

اغلب عراقی‌ها و تحلیلگران شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی را به ترور و قتل کنشگران این کشور متهم می‌کنند.

مصطفی الکاظمی شامگاه شنبه در دیدار با مقامات امنیتی و نظامی در ستاد فرماندهی عملیات بصره با تأکید بر اینکه حضور او در استان یک موضوع استثنایی است، خطاب به نیروهای امنیتی گفت: «من از شما انتظار جدی دارم که هرچه سریعتر جنایتکاران را شناسایی کنید».

او با بیان اینکه گروه‌های غیرقانونی مدتی است سعی در ترساندن مردم بصره دارند، تاکید کرد که این گروه‌های مسلح برای همه عراقی‌ها تهدیدی جدی به شمار می‌آیند.

الکاظمی گفت:«بصره برای ما مهم است و ما برای حفظ امنیت آن الکارآمدی‌ها و شکست‌های امنیتی را نمی پذیریم ».

نخست وزیر عراق تاکید کرد که او هر گونه مداخله سیاسی در کارهای امنیتی را نمی‌پزیرد.

الکاظمی بر ضرورت تأمین امنیت مردم بصره تأکید کرد و گفت: «جنایتکارانی هستند که مرتکب ترور می‌شوند اما ما عملی جدی در مقابل جنایات آنها ندیده‌ایم».

روز جمعه، استان بصره شاهد اجرای برنامه امنیتی با نظارت عثمان الغانمی وزیر کشور برای پیگیری قاتلان و پرونده‌های دیگر بود.

الغانمی دستور اجرای برنامه خلع سلاح از افراد و گروه‌هایی غیر قانونی، پرونده مواد مخدر ، اختلافات قبیله‌ای و بازداشت جنایتکارانی که هنوز دستوراتی برای بازداشت آنها صادر نشده را صادر کرد.

این در حالی که نیروهای مشترک ارتش و پلیس که در بصره مستقر شدند، تعداد زیادی از خودروهایی که شماره آنها اصلی نیست را توقیف کردند، وزارت کشور عراق گفته است جنایتکاران از این خودروها برای کشتن فعالان سیاسی استفاده کرده‌اند.

نیروهای امنیتی عراق هم اکنون در چهارراه‌ها و جاده‌های اصلی بصره و مهمترین آن خیابان «التجاری» که شاهد ترور دکتر ریهام یعقوب فعال سیاسی و کارشناس تغذیه، بود مستقر شدند.تشییع جنازه ریهام یعقوب فعال سیاسی بصره که روز چهارشنبه ترور شدتشییع جنازه ریهام یعقوب فعال سیاسی بصره که روز چهارشنبه ترور شد

گفتنی است که ریهام یعقوب به شرکت در اعتراضات مردمی که علیه طبقه فاسد در عراق و کنترل کشور به دست شبه نظامیان وابسته به ایران آغاز شد مشهور بود، روز چهارشنبه توسط افرادی مسلح ترور شد.

نکته قابل توجه این است که یعقوب که به دلیل شرکت در اعتراضات مردمی که علیه طبقه حاکم ، سیستم سهمیه و فساد در عراق و همچنین کنترل شبه نظامیان طرفدار ایرانی آغاز شد ، مشهور است ، روز چهارشنبه کشته شد و سه نفر دیگر زخمی شدند که افراد مسلح حامل اسلحه های تهاجمی و سوار بر موتور سیکلت آتش خود را باز کردند.

العربیه موشت؛ این سومین حادثه ترور در طول یک هفته در بصره بود که در آن افرادی مسلح پس از کشتن یک فعال سیاسی چهار نفر دیگر در عملیات تروریستی جداگانه‌ای هدف قرار دادند.