وزارت امور خارجۀ عراق از سخنان علی یونسی ابراز” انزجار” کرد

0
177

وزارت امور خارجۀ عراق روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از سخنان مشاور رئیس‌جمهوری ابراز “تعجب و انزجار” کرد و هشدار داد که این کشور ” به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند”.
وزارت امور خارجه عراق سخنان علی یونسی را ” غیرمسئولانه” توصیف کرد و با تأکید بر حاکمیت ملی این کشور هشدار داد که هرگز اجازه نخواهد داد به این حاکمیت “خدشه ای وارد شود”. وزیر امور خارجه عراق، ابراهیم الجعفری، نیز در واکنس تندی به سخنان مشاور رئیس‌جمهوری ایران گفت که عراق ” به هیچ کشوری اجازه دخالت یا نقض حاکمیت نداده و نخواهد داد”..
به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی یونسی دستیار ویژۀ رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز یکشنبه ١٧ اسفند در همایشی که به هویت  ایرانی اختصاص داشت گفته بود: “عراق نه تنها حوزه تمدنی نفوذ ماست، بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته”. وی در سخنان خود همچنین افزوده بود : “جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم”.
علی یونسی روز گذشته، ٢٠ اسفند، در توضیح سخنان گذشتۀ خود گفت که ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش کردن استقلال عراق نیست. وی اظهار داشت “در گذشته در فلات ایران امپراطوریهای بزرگی … در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراطوری بودند. ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می گردد و نه امپراطوری عربی و نه اینکه بناست امپراطوری ایران باز گردد”. این توضیحات با این حال ظاهرا مقامات عراق را قانع نکرده است.
خبرگزاری فارس در همین رابطه می نویسد: خبرگزاری فارس می نویسد که این سخنان به ایران هراسی‌ها بیش از پیش دامن می زند و سخنرانی ای که قرار بود در پاسخ به سخنان بنیامین نتانیاهو در کنگره باشد حالا به تائیدیه ادعاهای نخست وزیر رژیم اسرائیل علیه ایران تبدیل شد