واکنش هشدار‌آمیز جمهوری اسلامی علیه احتمال فعال‌سازی مکانیسم ماشه و حمایت روسیه

0
65

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و یکی از طرف‌های گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 «برجام»، در توییتی ضمن تایید واکنش هشدار‌آمیز جمهوری اسلامی علیه رویکرد احتمالی غرب برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه آن را بازنشر کرد.

اولیانوف دوشنبه 11 اردیبهشت در «توئیتر» با تایید و بازنشر اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و «شفاف» خواندن مواضع جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم درس عبرت گرفتن غرب از فراز و نشیب‌های گذشته در روند پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، نوشت: «هیچ شکی نیست که در صورت سوءاستفاده از مکانیسم ماشه، این هشدار به حقیقت خواهد پیوست».

موضع تهدید‌آمیز جمهوری اسلامی دوشنبه پس از آن بیان‌ شد که اخیراً اخباری مبنی بر تلاش برخی طرف‌های اروپایی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

در پاسخ به سؤالی درباره این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه، گفت: «عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل در این زمینه یا متوقف شدن تلاش‌های دیپلماتیک نیست بلکه مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام هم همچنان ادامه دارد».

العربیه نوشت؛ کنعانی با تاکید این‌که «جمهوری اسلامی با رعایت خطوط قرمز خودش آماده جمع‌بندی مذاکرات است اما مسیر مذاکره هم برای همیشه باز نخواهد بود». در پیامی هشدارآمیز گفت:«چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود به طور دقیق می‌دانند که واکنش جمهوری اسلامی چه خواهد بود».

این موضع تهدید‌آمیز جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که این کشور پیش از این و در کشاکش تحولات پرونده هسته‌ای خود بارها سلسله اقداماتی نظیر توقف کامل همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزایش تعداد آبشارهای سانتریفیوژها، بالا بردن میزان و سطح غنی‌سازی اورانیوم و همچنین خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای «ان پی تی» را به عنوان کارت‌های خود برای مقابله با هر گونه ماجراجویی شورای حکام آژانس در ارجاع پرونده آن به شورای امنیت برشمرده بود.