واکنش شاهزاده رضا پهلوی به نامه ۳۲ نماینده پارلمان اسرائیل

0
120

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار پیامی در توییتر به نامه ۳۲ نماینده پارلمان اسرائیل در راستای تلاش برای حمایت بین‌المللی از گرایش‌های اسقلال‌طلبانه در استان‌های آذربایجان ایران واکنش نشان داد.

او چنین خواست‌ها و اظهاراتی را “نابخردانه” و “غیر قابل پذیرش” خواند. از دید شاهزاده این اظهارات به “رژیم ضدایرانی جمهوری اسلامی” کمک می‌کند و از آن گذشته، مغایر با مواضع مقامات اسرائیلی است که او در جریان سفر اخیر خود به این کشور با آنان دیدار داشت.

شاهزاده رضا پهلوی در جریان سفر خود به اسرائیل  که در اواخر فرودین ماه امسال انجام گرفت، با مقامات ارشد اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او همچنین در مقابل دیوار ندبه، مقدس‌ترین مکان یهودیان حضور یافت و یاد قربانیان هولوکاست را گرامی داشت.

۳۲ نماینده پارلمان اسرائیل (کنست) هفته گذشته نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه این کشور منتشر کرده بودند. آنان در این نامه خواستار آن شدند که اسرائیل از “اقلیت آذری در ایران و تمایلات ملی‌گرایانه” آنها برای مقابله با حکومت جمهوری اسلامی پشتیبانی کند.

دویچه وله نوشت؛ این نامه در راستای نزدیکی بیشتر جمهوری آذربایجان و اسرائیل، سفر مقام‌های اسرائیل به آذربایجان و گشایش سفارتخانه‌های دو کشور به انتشار رسیده بود.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در مراسم گشایش سفارت این کشور در آذربایجان  در ۲۹ مارس سال جاری میلادی آذربایجان را “شریک استراتژیک اسرائیل” خوانده بود.

او از “دردهای مشترک اسرائیل و آذربایجان از تهدیدهای جمهوری اسلامی” سخن گفته و تصریح کرده بود: «جمهوری اسلامی حوزه هر دو کشور را تهدید، تروریسم را تأمین مالی و تمامی خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند».