وال استریت ژورنال: جمهوری اسلامی بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات حماس

0
97

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از کارشناسان نظامی گزارش داده است رژیم جمهوری اسلامی بزرگترین تامین‌کننده تسلیحاتی شبه‌نظامیان سازمان «حماس» در جریان جنگ یازده ‌روزه اخیر با اسرائیل بوده است.

با این وجود، به دلیل کنترل شدید اسرائیل بر نوار غزه، رژیم جمهوری اسلامی نمی‌تواند مستقیما به حماس سلاح برساند. در عوض، حماس مجبور شده با استفاده از طرح‌های جمهوری اسلامی روی مواد و قطعات موجود در محل برای ساخت سلاح‌های خود تکیه کند.

بنا به این گزارش، شبه‌نظامیان حماس از فایبرگلاس برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها)، از لوله‌های فلزی صنعتی برای ساخت موشک، و از نمک و روغن کرچک برای تولید سوخت موشک استفاده کرده‌اند.

حماس اخیرا از جدیدترین سلاح این گروه که پهپادی به نام «شهاب» است، رونمایی کرد. به گفته کارشناسان، این پهپاد کپی‌برداری دقیق از همان نسخه‌ای است که شورشیان حوثی مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی در یمن از آن استفاده می‌کنند.

العربیه به نقل از وال استریت ژورنال نوشت؛ علاوه بر این، به گفته فابیان هینتس، متخصص امور موشکی، در گزارشی در ماه آوریل برای «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، پیشرفته‌ترین موشک‌های میان‌برد موسوم به «بدر-3» که حماس در جریان جنگ اخیر به سوی اسرائیل شلیک کرد، بر اساس یک مدل ساخت جمهوری اسلامی موسوم به «القسام» ساخته شده است که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق از آن استفاده می‌کنند.

هینتس اضافه می‌کند که «اطلاعات موجود نشانگر نقش مستقیم جمهوری اسلامی در توسعه بدر-3 است، كه فراتر از مساعدت صرف فنی یا مالی است.» در تایید سخنان هینتس، افرام اسنه، سرتیپ بازنشسته ارتش اسرائیل و معاون سابق وزیر دفاع گفت: «طرح این موشک جمهوری اسلامی است اما تولید آن محلی است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه 20 مه 2021، در گفتگو با خبرنگاران، رژیم جمهوری اسلامی را متهم کرد که در جریان موشک‌باران حماس علیه اسرائیل، حامی تسلیحاتی اصلی شبه‌نظامیان حماس بوده است. وی گفت: «اگر حمایت رژیم جمهوری اسلامی نباشد، حماس ظرف دو هفته سقوط می‌كند.»