واشنگتن پست نقشه آماری اعضای داوطلب داعش را منتشر کرد

0
266

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست طی یک مقاله، با استناد به داده های مرکز بین‌المللی مطالعات افراط گرایی وخشونت سیاسی اعلام کرد که تعداد جنگجو‌های خارجی، که عمدتاً برای نبردِ دوشادوش با گروه موسوم به دولت اسلامی ( داعش )  عازم عراق و سوریه می‌شوند به ۲۰ هزار جنگجو رسیده، که نسبت به  تخمین‌های پیشین در ماه اکتبر، ۵ هزار نفر بیشتر است.

به گزارش رادیو جی بی، “سواتی شرما” و “پیتر نیومان” نویسندگان این مقاله با ابراز نگرانی نسبت به این آمار رو به رشد نوشته اند که این جذب نیرو از داوطلبان خارجی نسبت به درگیری‌های دههٔ ۱۹۸۰ افغانستان هم بیشتر است. آخرین باری که این تعداد شبه‌نظامی برای نبرد در منازعه‌ای خارجی به نقطه ای از دنیا سفر کردند، مربوط به سال ۱۹۴۵ بود.
نکتهٔ کلیدی دیگر این است که ۴ هزار تن، معادل یک‌پنجم جنگجو‌یان خارجی عضو داعش، از کشورهای اروپایی غربی‌ هستند. هرچند این تخمین در خصوص کشورهای خاورمیانه‌ای همچون عربستان سعودی و تونس اندکی متغیراست، اما به هر شکل تعداد جنگجوهای اروپایی داعش با افزایشی چشمگیر همراه است.
پیش از این گفته شده بود که تعداد 412 فرانسوی به عراق و سوریه عزیمت کرده و به داعش پیوسته اند، اما اطلاعات تازه نشان می‌دهد که این تعداد تقریباً ۳ برابر شده و به ۱۲۰۰ جنگجو رسیده است.
همچنین در کنفرانس سالیانه امنیتی مونیخ عنوان شد که بعد از فرانسه ،انگلستان و آلمان بیشترین نیروی داوطلب را داشته اند که به منطقه عراق و سوریه سفرکرده اند. در این کنفرانس نتیجه تحقیق در باره 50 کشور جهان ارائه شد.
تعداد اعضای آلمانی داعش، کشوری که این روز ها به دلیل جنبش ضداسلام‌گرایی‌اش در صدر اخبار است، تنها در چهار ماه دو برابر شده است. این در حالی است که در گذشته اسلام‌گرایان تلاش کرده بودند تا مسلمانان آلمانی‌زبان را به خدمت بگیرند، اما اکنون تلاش‌هایشان هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی بیشتر شده است.
در بلژیک این تعداد از ۲۹۶ نفر به ۴۴۰ نفر رسیده و بر اساس سرانهٔ تعداد جنگجو، این کشور در قیاس با دیگر کشورهای غربی در رتبه اول قرار دارد. به اعتقاد منتقدین، بلژیک امروز پیامد دهه‌ها ناکارآمدی در جذب مهاجران، مخصوصاً مهاجرین مسلمان را تجربه میکند. و این درحالی است که مشکل دیرینه شمالی‌های آلمانی‌زبان و جنوبی‌های فرانسوی‌زبان بلژیک مزید بر علت شده است.
بعد از بلژیک از نظر تاثیرپذیری با توجه به جمعیت، دانمارک و سوئد با مشلکی مشابه مواجه هستند.
هرچند که کسب اطلاعات آماری دقیق ممکن نیست اما با این وجود، خاورمیانه هم‌چنان بالا‌ترین تعداد جنگجویان خارجی در عراق و سوریه را به خود اختصاص داده است.
به اعتقاد کارشناسان همواره رقمی حدود 10 تا 30 درصد از نیروهای داوطلب در عراق و سوریه، به دلیل رفت و آمد در منطقه، در آمار لحاظ نمی شوند، و این درحالی است که آمار جنگجویان در حال بازگشت به خانه نیز رو به افزایش است.
تعداد نیرو های داوطلب داعش در عراق و سوریه رقمی در حدود 20.730 نفر تخمین زده می شود. مرکز بین‌المللی مطالعات افراط گرایی وخشونت سیاسی سهم کشور های جهان را از این تعداد نیروی داوطلب به این شکل اعلام کرده است.