واشنگتن: جمهوری اسلامی به طور گسترده‌ای تعهدات هسته‌ایش را نقض کرده است

0
79

ایالات متحده آمریکا ضمن تکرار موضع خود در قبال رفتارهای تنش‌آمیز رژیم جمهوری اسلامی و اشاره به عدم پایبندی آن به تعهدات هسته‌ایش به موجب توافق هسته‌ای، شامگاه چهارشنبه 3 فوریه 2021 اعلام کرد که رژیم جمهوری اسلامی به شکل گسترده‌ای تعهدات هسته‌ایش را نقض کرده است.

در همین راستا ند پرایس سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه تاکید کرد که رژیم جمهوری اسلامی به طرز عمیقی از پایبندی به تعهداتش به موجب توافق هسته سال 2015 فاصله گرفته است.

پرایس در رابطه با تحریم‌های اعمال شده بر رژیم جمهوری اسلامی، گفت:« با شرکاء و هم‌پیمان‌مان درباره کاهش یا عدم کاهش تحریم‌های اعمال شده بر رژیم جمهوری اسلامی به رایزنی خواهیم پرداخت».

این اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری او مطرح شد که طی آن به تعدادی از مسائل کنونی پرداخت.

شایان ذکر است که ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه با بی‌‌میلی به پیشنهاد رژیم جمهوری اسلامی درباره اتخاذ گام‌های همزمان از سوی رژیم جمهوری اسلامی و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای که دوشنبه از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه رژیم جمهوری اسلامی ارائه شده بود، پاسخ داد.

ظریف با ارائه این راهکار گفته بود که برای غلبه بر جمود میان دو کشور و اینکه کدام طرف گام اول را برای بازگشت به توافق هسته‌ای بردارد، رژیم جمهوری اسلامی و ایالات می‌توانند به طور همزمان گام‌هایی را در جهت بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 که دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از آن خارج شده بود، اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما در این رابطه ضمن تاکید این که کشورش تاکنون هیچ مذاکراتی با رژیم جمهوری اسلامی انجام نداده گفت که او تا قبل از برداشتن گام‌های اولیه برای رایزنی با شرکاء و هم‌پیمانان‌ و کنگره آمریکا، گمان نمی‌کند که در رابطه با بازگشت به توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌های اعمال شده بر رژیم جمهوری اسلامی اقدامی صورت گیرد.

پرایس در واکنشی غیر مستقیم به پیشنهاد ظریف افزود که «برای آمادگی جهت پذیرش هر نوع پیشنهادی و قبل از رسیدن به نقطه‌ای که در آن مستقیما با رژیم جمهوری اسلامی وارد (مذاکره) شویم، گام‌های زیادی هستند که باید اتخاذ شوند».

العربیه نوشت؛ شایان ذکر است به موجب توافق هسته‌ای 2015 که با قدرت‌های جهانی (آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه) امضا شد، رژیم جمهوری اسلامی با محدود شدن برنامه هسته‌ایش به طوری که دست‌یابی به سلاح هسته‌ای برای آن سخت‌تر شود، موافقت کرد تا در مقابل تحریم‌های اعمال شده بر آن از سوی ایالات متحده و دیگر تحریم‌های اقتصادی کاهش یابد.