هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

0
174

هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز دوشنبه ٩ مارس، در چارچوب تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، وارد تهران شد. ریاست این هیأت را “ترو واریورانتا”* معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر عهده دارد و “آپارو” رئیس پادمان‌های این آژانس نیز این هیأت را همراهی می‌کند.
نشست مشترک هیأت آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئولان سازمان انرژی اتمی صبح امروز در محل این سازمان در تهران آغاز شد؛ در این نشست شماری از مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران از جمله “رضا نجفی” نماینده دائم ایران در آژانس و “بعیدی نژاد” مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امورخارجه، حضور دارند

خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته تا به اتهامات مشخص که در سال 2011 مطرح شد، مبنی بر این که ایران در گذشته تحقیقات و فعالیت‌هایی را برای به دست آوردن بمب اتمی انجام داده، پاسخ دهد؛ بر این اساس، ایران باید به طور ویژه اطلاعات مربوط به ساخت چاشنی بمب اتمی را ارائه دهد.

در سال 2011، آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی خود را در زمینه ساخت این چاشنی‌ها که می‌تواند در بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد، ابراز کرد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، تحقیقات در زمینه محاسبه و مدل سازی در زمینه حمل و نقل نوترون‌ها از سوی ایران است؛ بازرسی‌ها در این زمینه، بخشی از توافقی است که در نوامبر 2013 میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صورت گرفت. بر اساس این توافق، ایران ملزم شد که درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفافیت داشته باشد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دیروز در گفت‌وگویی گفت که این دو موضوع می‌تواند در سفر هیئت آژانس نهایی شود.

آژانس بین‌المللی در آخرین گزارش خود که در 19 فوریه گذشته منتشر شد، اعلام کرد که ایران هنوز توضیحات لازم در زمینه این دو نگرانی را ارائه نکرده است.

چند روز بعد در ٢مارس، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از ایران خواست تا هر چه زودتر به این نگرانی‌ها پاسخ دهد.

ایران باید پاسخ به این پرسش‌ها را تا قبل از 25 اوت سال گذشته میلادی ارائه می‌کرد.