هدیه بزرگ به دشمانان آمریکا، احیای برجام است

0
184
  • تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» چنین نشان میدهد که احیای برجام «هدیه‌ای بزرگ» به دشمنان آمریکا آیت‌الله خامنه‌ای، ولادیمیر پوتین، و شی جین‌پینگ است، و به بایدن توصیه می‌ شود پیش از آنکه مسئول یک «فاجعه دیگر» در سیاست خارجی شود، مذاکرات وین را ترک کند.

این معامله که «واسطه‌های روسی و چینی» آن را دلالی کرده‌اند، برای جمهوری اسلامی یک منبع درآمد بادآورده خواهد بود. حجم پول دریافتی جمهوری اسلامی از احیای «برجام» می‌تواند تا 130.5 میلیارد دلار باشد.

به دولت بایدن همچنین پیشنهاد شده سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند. جمهوری اسلامی از جمله خواسته حسین دهقان، سیاستمدار فعلی، مأمور اسبق سپاه و طراح بمب‌گذاری سال 1983 در لبنان که منجر به کشته شدن 220 تفنگدار دریایی و 21 آمریکایی دیگر شد، از فهرست تروریستی خارج شود.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ توافقی که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را محقق کند به اندازه کافی خطرناک است، ولی برداشته شدن تحریم‌ها و حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی همچون «بنزین»ی است که آتش درگیری‌های خاورمیانه را بیشتر شعله‌ور می‌کند.

روسیه و چین پیشاپیش احیای «برجام» را به عنوان یک «پیروزی چشمگیر» جشن گرفته‌اند. این توافق به شرکت «روساتم» که شرکت انرژی اصلی متعلق به دولت روسیه است اجازه می‌دهد تا مبلغی به ارزش ده میلیارد دلار برای توسعه صنایع هسته‌ای جمهوری اسلامی دریافت کند.

احیای «برجام» فرصتی برای این دو کشور دشمن ایالات متحده فراهم می‌آورد تا برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه با آمریکا به رقابت برخیزند، و حتی هارمونی آمریکا را در منطقه به چالش بکشند.

نتیجه این می‌گیرد توافقی که جلوی اتمی شدن جمهوری اسلامی را نمی‌گیرد و در عین حال آن را برای گسترش تروریسم در خاورمیانه توانا می‌کند، یک «شکست راهبردی ژئوپلیتیکی» برای آمریکاست، و عدم چنین توافقی بهتر از بودن آن است.