تبدیل شدن حزب‌الله به بزرگترین تهدید سایبری جهان توسط جمهوری اسلامی

0
357

جمهوری اسلامی عوامل حزب‌الله لبنان را در زمینه «جنگ سایبری» آموزش‌های پیشرفته داده است، و به این گروه تروریستی کمک کرده تا مرکز جاسوسی سایبری خود را در بیروت بسازد، که آن را به یک «تهدید سایبری بزرگ» تبدیل کرده است.

تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران، حزب‌الله به یکی از پیچیده‌ترین و تأثیرگذارترین سازمان‌های تروریستی خاورمیانه و خلیج فارس در فضای مجازی تبدیل شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مرکز واحد سایبری حزب‌الله احتمالاً در جنوب بیروت واقع شده است، و دارای تجهیزات کامپیوتری مشابه دانشگاه صنعتی شریف تهران است.

واحد سایبری جدید حزب‌الله وظیفه جمع‌آوری اطلاعات درباره نهادهای دولتی لبنان و تقویت دفاع سایبری دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. این واحد همچنین حملات سایبری گسترده‌ای علیه اهداف استراتژیک مالی مانند شرکت‌های نفت و گاز در کشورهای حوضه خلیج فارس انجام می‌دهد.

به گفته این نشریه آمریکایی، سازوکارهای سایبری جدید جمهوری اسلامی و حزب‌الله نشان‌دهنده گام بعدی برنامه سایبری جمهوری اسلامی است، و سپاه قدس زیرساخت‌های سایبری بسیار ارزشمندی را با متحدان خود در بیروت به اشتراک خواهد گذاشت.

حملات سایبری حزب‌الله مدت‌هاست که باعث دغدغه کشورهای خاورمیانه، خلیج فارس و غربی بوده است. در ژانویه 2021 فاش شد که یک واحد سایبری وابسته به حزب‌الله، به مدت بیش از یک سال به شرکت‌های مخابراتی و ارائه‌دهندگان اینترنت در ایالات متحده، بریتانیا، اسرائیل، مصر، سعودی، لبنان، اردن، فلسطین، و امارات متحده عربی حمله می‌کرده است.

العربیه به نقل از نشنال اینترست نوشت، یکی دیگر از فعالیت‌های سایبری حزب‌الله انجام عملیات روانی در فضای مجازی است. بنا به گزارش این گروه به کارآموزان عراقی و نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، از جمله «کتائب حزب‌الله» برای جنگ اطلاعاتی و گسترش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی در حوضه ، آموزش سایبری می‌دهد.

در دوران همه‌گیری بیماری کرونا، حزب‌الله جوانان تحت هدایت خود را آموزش‌ داد تا علیه دشمنان خود «جنگ اطلاعاتی» سایبری به راه بیندازند. هدف حزب‌الله از این کار «پیشبرد منافع استراتژیک جمهوری اسلامی» و «تضعیف رقبای منطقه‌ای خلیج فارس و خاورمیانه جمهوری اسلامی»، به ویژه اسرائیل و سعودی بود.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، در سال 2010 حزب‌الله را «تکنیکی‌ترین گروه تروریستی جهان» نامید. به عقیده «نشنال اینترست»، حمایت جمهوری اسلامی از واحد سایبری حزب‌الله پیچیدگی‌های فنی این سازمان تروریستی را افزایش خواهد داد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بارها بر اهمیت فعالیت‌های سایبری و به دست گرفتن فضای رسانه‌ای تاکید کرده و آن را میدان جنگ نامید‌ه است.

او در یکی از جدیدترین اظهاراتش دستور «تهاجمی ترکیبی» در زمینه‌های امنیتی و رسانه‌ای را صادر کرد و گفت: ما نمی‌توانیم در موضع دفاعی باشیم. باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم.

عملیات سایبری جمهوری اسلامی عمدتا توسط یکی از نهادهای وابسته به سپاه به نام «قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم» هدایت می‌شود که ریاست آن را محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه به عهده دارد.