«نوروز حیدری» بار دیگر شاهکار خلق کرد و شگفتی آفرید

0
155

اگر بیاد بیاوریم که گاه چگونه در زندگی روزمره راه بر هم می‌بریم و برای چندر غاز می‌رنجیم و می‌رنجانیم، راست را دروغ و برعکس جا می‌زنیم و…، آن زمان شاید بتوانیم درک کنیم که «نوروز» چه کرده و شایسته چه تقدیری‌ست.

 از نیمه آبان ماه سال گذشته که خبر خودداری دامدار لرستانی در شلیک به پلنگی که گله‌اش را دریده و ضرر و زیان زیادی به وی آورده بود مخابره شد، تا روز گذشته که چک خسارت وارد آمده به وی در بوروکراسی سازمان محیط زیست صادر شد، اینقدر اخبار مرتبط با پلنگ کشی مخابره شد که بتوانیم پی به ارزش اقدام این دوست دار محیط زیست ببریم اما این پایان حکایت نبود.

روز گذشته زمانی که «نوروز حیدری» در اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان حضور یافت تا چک معادل قیمت 44 دام تلف شده‌اش را دریافت کند، همه چیز برای ختم به خیر شدن ماجرا فراهم بود اما نوروز خسارت را نپذیرفت و به ازایش خواسته‌ای مطرح کرد که جز اثبات دوباره بزرگی اش، نام دیگری نمی‌توان بر آن نهاد.

او تصمیم گرفته بود تا مبلغ خسارتش را برای احداث پاسگاه محیط بانی در منطقه زادگاهش واگذار کند و چنین کرد، در حالی خودش به آن مبلغ احتیاج مبرمی داشت و می‌توانست آن را صرف بهبود دام داری خود کند.

نوروز، روزی نو در نگاه به محیط زیست ساخت

محمد حسین بازگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: زمانی که آقای حیدری به اداره مراجعه کرد، چک خسارتش آماده بود اما در کمال مناعت طبع آن را نپذیرفت و به ازایش از رئیس جمهور، خانم ابتکار و ما خواست که پاسگاه محیط بانی در منطقه زادگاهش تاسیس کرده و برای حراست از محیط زیست و حیات وحش آن منطقه از آن بهره بجوییم.

وی افزود: البته این دام دار جوان به خوبی می‌دانست که چنین مبلغی کفاف این کار را نخواهد داد اما با این اقدام زیبایش پیش قدم شد و ما نیز به نوبه خود وظیفه می‌دانیم که برای پاسداشت اقدام نیکوی وی، خواسته‌اش را به اجرا درآوریم.

بازگیر افزود: هرچند بعد از روایت شدن خبر فداکاری نوروز در مواجهه با پلنگ مهاجم، برخی بد اخلاقی کردند و تهمت هایی زدند، ولی ما به خوبی به یاد داریم که پس از آن، امثال آقای کریمی گربه وحشی‌ای را که به بوقلمون هایش می‌زد و آنها را می‌درید، با تله گرفت و تحویل محیط زیست داد تا جایی دورتر از خانه اش رها شود و می‌گفت: هر چه کردم نتوانستم تقاص بوقلمون هایم را از این حیوان بگیرم.

مدیر کل لرستان افزود: از این دست اتفاقات بعد از رسانه‌ای شدن حکایت فداکاری نوروز حیدری به کرات رخ داد؛ یکبار آقایی از ازنا تماس گرفت تا گرگ به دام انداخته در طویله را به ما تحول دهد و هیچ گزندی به شکارچی حیاونات خانگی اش وارد نیاورده بود و حوادث مشابهی که در افزایش گزارش های مردمی به ما هم به شدت مشهود است و همه اینها مرهون اقدام زیبای حیدری در مواجه با پلنگ است.

بازگیر در ادامه گفت: باور کنید هر چه از تغییر در رویکرد مردم نسبت به مسائل محیط زیستی و حیت وحش بگویم کم است اما همینقدر بدانید که این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که تا چندی پیش گاه شکارچیانی را دستگیر می کردیم که به لاک پشت هم رحم نمی‌کردند و این حیوان را به ضرب گلوله و تنها به قصد تفریح می‌کشتند. باور کنید نوروز، روزی نو در نگاه به محیط زیست ساخت.

«نوروز حیدری» بار دیگر شاهکار خلق کرد و شگفتی آفرید

به آن مبلغ نیاز داشتم اما ترجیح دادم صرف استفاده بهتری شود

به سراغ این دام‌دار فداکار رفتیم و از او پرسیدیم که چرا از دریافت مبلغی که حقش بود، گذشته که در پاسخ گفت: من عشایرم و تمام خوشی‌ام به طبیعت و جانداران آن است. همین دلیل موجب شد تا قید مبلغی که به آن نیاز داشتم را بزنم تا به نوع بهتری مورد استفاده قرار گیرد. خرج و برج زندگی من از راه دام‌داری می‌گذرد اما نیاز منطقه ما به پاسگاه محیط بانی خیلی بیشتر از این برام اهمیت دارد.

نوروزی افزود: من کار خاصی نکردم. امیدوارم که روزی بتوانم کارهای بزرگتری انجام دهم. باور کنید خیلی حیف است امروز که می‌توانیم کاری کنیم، دست روی دست بگذاریم و بعدها افسوس بخوریم و حیف بگوییم.

این دام‌دار لرستانی در ادامه گفت: از اینکه امروز می‌بینیم افراد زیادی به من آفرین می‌گویند و کارم را مورد تقدیر قرار می‌دهند، خوشحالم و می‌دانم که این را رسانه‌ها پدید آوردند که از من نوشتند؛ دوست داران طبیعت در اصل این رسانه‌ها هستند نه من.

وی در ادامه از بازخوردهای مثبت اقدامش در جامعه سخن گفت و افزود: از آن روز که رسانه‌ها به ماجرای کشتار گله‌ام پرداختند تا به امروز، خیلی ها با من تماس تلفنی برقرار کرده و آفرین گفتند؛ حتی آقایی از تبریز برایم یک کارتن کبریت فرستاد، آقای دیگری به مشهد دعوتم کرد و خسارت گله‌ام را پرداخت و خلاصه اینقدر مورد لطف مردم قرار گرفتم که برایم باور پذیر نبود.

نوروز در پاسخ به این سوال که آیا برخورد بدی هم دیدید؟ گفت: برخی حرف ها هم بودند که برایم مهم نبود؛ مهم رضایت خداست. باید حرف‌های خوب را قبول کرد و کاری کرد که خدا می‌پسندد. آنچه برای من مهم است، حفاظت از این منطقه است که ماهی کور دارد، سمندر امپراتورش معروف است، کل و بز، خرس، پلنگ، کاراکال، سمور، گراز و حیوانات دیگری در آن زندگی می‌کنند و می‌بایست حفاظت شوند اما گاه برخی به شکارشان می‌روند و نابودشان می‌کنند.

نام «نوروز حیدری» ماندگار خواهد شد

بزرگ منشی نوروز برای دومین بار موجب شد تا کیوان هوشمند، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران که نخستین بار حکایت بزرگی این مرد را رسانه‌ای کرده بود، پیشنهاد دهد نام پاسگاهی که در آن منطقه برای محیط بانی تاسیس خواهد شد را «پاسگاه محیط بانی نوروز حیدری» بگذارند و این پیشنهاد با استقبال مسئولان مواجه شده است.

بازگیر، مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این باره به «تابناک» گفت: کاری که این دام‌دار انجام داد، جدای همه خوبی‌هایش به همه محیط بانان انگیزه داد و در واکنش ما وظیفه خود می‌دانیم که خواسته‌اش مبنی بر دایر کردن پاسگاه محیط بانی در آن منطقه را اجابت کرده و استقبال می‌کنیم که نام وی را بر آن بگذاریم.

وی افزود: چنین اقدامی در تمامی دنیا مسبوق به سابقه است و همه تلاش می‌کنند که در سایه نماد سازی، فرهنگ درست را به مردمانشان آموزش داده و گاه از ماجراهایی که رونق کمی هم دارند، رونق فروانی در آن زمینه بازآفرینی کنند؛ بماند که نوروز حیدری ثابت کرده که عاشق محیط زیست است و برای نگهداری از آن فداکاری می‌کند.

به گزارش «تابناک»، محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هم در واکنش به این پیشنهاد به «تابناک» گفت: هم کاری که این دام‌دار لرستانی انجام داده در خور تقدیر و خوب است و هم پیشنهاد نامگذاری پاسگاهی به نام وی مثبت است و شک ندارم که مسئولان استانی با آن موافقت خواهند کرد و آن را در دستور کار قرار خواهند داد.

بدین ترتیب باید منتظر بمانیم تا بزرگ منشی نوروز به زودی تبدیل به حرکتی ماندگار در محیط زیست استان لرستان شده و در سایه آن، گامی بزرگ در حراست حیات وحش این استان حاصل آید؛ گامی که با نام نوروز حیدری عجین شده و درسی فراتر از مرزهای استان و حتی کشورمان مخابره می‌کند.