نروژ دانشجویان ایرانی دوره دکترا را اخراج می کند

0
740

اداره مهاجرت نروژ به توصیه سازمان اطلاعات این کشور، پذیرش و اقامت دانشجویان ایرانی دور دکترای دانشگاه صنعتی نروژ در شهر تروندهایم را لغو کرد.

همزمان با رد ویزای سه دانشجوی ایرانی دوره دکترای این دانشگاه، دولت نروژ تصمیم گرفت تحصیل ایرانیان در رشته های فنی را محدود کند.

مقامات اداره مهاجرت نروژ به سه دانشجوی ایرانی دانشگاه صنعتی نروژ گفتند که اقامت موقتی آنها تمدید نمی شود و باید کشور را ترک کنند.

جوی استین موردالن رئیس دانشکده مهندسی مواد که این دانشجویان در آن تحصیل می کردند به رادیو و تلویزیون نروژ گفت: “این تصمیم برای این دانشجویان یک فاجعه است. آنها 8-9 ماه است دارند درس می خوانند که ناگهان تحصیل آنها متوقف می شود”.

دانشگاه صنعتی از این تصمیم اداره مهاجرت نروژ شکایت کرده است. این دانشجویان قرار بود طبق تصمیم اداره مهاجرت نروژ این کشور را ترک کنند، اما پس از شکایت دانشگاه به آنها یک هفته مهلت داده شد، و هنوز معلوم نیست آنها تا چه زمانی می توانند در نروژ بمانند.

سازمان اطلاعات نروژ بیم آن دارد آنچه که این دانشجویان در نروژ یاد می گیرند، در برنامه تولید سلاح هسته ای جمهوری اسلامی بکار گرفته شود.

ما محققان خوبی را از دست می دهیم

موردالن تاکید می کند با این تصمیم، دانشگاه صنعتی نروژ از محققان خوبی محروم می شود.

وی گفت: “ما پروژه هایی در دست اجرا داریم، که با این تصمیم هم زمان و هم پول از دست می دهیم”.

در همین حال سازمان اطلاعات نروژ با نظر دانشگاه موافق نیست و ارزیابی دیگری از دانشجویان ایرانی دارد. این سازمان بر این باور است تخصص این دانشجویان می تواند در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی  به کار رود و یا اینکه مقامات جمهوری اسلامی  از اطلاعات این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی سوء استفاده کند.

به گزارش العربیه؛ به همین دلیل این سازمان به مقامات اداره مهاجرت توصیه کردند که اقامت این دانشجویان ملغی و تمدید نگردد.

بر اساس خبرنامه دانشگاه، اداره مهاجرت از قانون مقررات مهاجرت استفاده کرده و اقامت این دانشجویان را تمدید نکرد. این قانون انتقال تکنولوژی حساس به جمهوری اسلامی  را ممنوع می کند.

ایرانیان زیادی متقاضی تحصیل در رشته های حساس هستند

آرنه کریستیان هوگاستول سخنگوی سازمان اطلاعات نروژ گفت: “این رشته ها در سطوح علمی و فنی بسیار بالایی هستند که به باور ما قابلیت استفاده در برنامه بحث برانگیز نظامی جمهوری اسلامی  را دارند”.

وی می گوید که در سالهای اخیر شاهد افزایش متقاضیان زیادی از ایران برای رشته های حساس هستیم.

یکی از دانشجویانی که درخواست تمدید اقامتش رد شده حمیده کفاش است. او در برنامه تحقیقی کاهش CO2 در تولید فرومنگان کار می کند.

حمیده می گوید: “من در زمینه حفاظت محیط زیست کار می کنم و نمی نفهمم که این برنامه چطور می تواند حساس باشد. ما انسان های عادی هستیم و من از دلیل اداره مهاجرت نروژ هیچ چیزی سر در نمی آورم”.

مسئله در ساعت پرسش و پاسخ مجلس مطرح می شود

گونار بووین، رئیس دانشگاه صنعتی نروژ به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت که به پروسه طولانی بررسی شکایت به این تصمیم ، خوشبین نیستم.

وی گفت: “این دانشجویان مدتی نسبتا طولانی اینجا اقامت داشتند که یک مرتبه به آنها گفته شد که نمی توانید بیش از این اینجا باشید. این عمل هم به اعتبار نروژ و هم به اعتبار علمی دانشگاه ما ضربه می زند”.

از سویی دیگر “اسنورره والن” نماینده مجلس از حزب سوسیالیست چپ بر این بارو است که زمان انتظار بررسی درخواست اقامت طولانی است و می خواهد در برنامه سئوال و جواب مجلس آنرا مطرح سازد.

او تاکید می کند: “من برای این مسئله یا وزیر دادگستری یا وزیر آموزش عالی را در مجلس به چالش می کشم”.

این مسئله توجه جهانی را به خود جلب کرده است، و خبرنگاران بی بی سی به نروژ آمده اند تا با این دانشجویان مصاحبه کنند.