جراحی با امواج رادیویی، گامی در راه درمان قطعی سرطان

0
141

بسیاری از بیمارانی که از سرطان رنج می برند، به بنیاد شمپلیمو در لیسبون پرتغال می آیند تا از مزیتهای جدیدترین فناوری های رادیو جراحی یا جراحی با امواج رادیویی برای درمان سرطان بهره ببرند.

بنیاد شمپلیمو سازمانی غیرانتفاعی است که عمدتا با پژوهش در درمان سرطان سروکار دارد. تخمین زده می شود در سال جاری میلادی، حدود ۱۵هزار بیمار با تومورهای مختلف در اینجا تحت درمان قرار بگیرند.

در فناوری درمان با تابش یا جراحی با امواج رادیویی بیمار را در دستگاهی می گذارند که شتابگر خطی نام دارد. شتابگر فوتونها را به صورت باریکه شتاب می دهد و به سوی تومور می راند. باریکه فوتونها کار چاقوی جراحی را انجام می دهد و تومور را می برد.

بخشی از فناوری که نسبت به قبل پیشرفت کرده، دقت آن است. در واقع فوتونهابا دقتی کمتر از میلیمتر به تومور می خورند. با این روش غیرمهاجم که نیاز به جراحی را از میان برمی دارد، می توان درمان را تسریع کرد. برخی از تومورها را می توان در چند جلسه از بین برد.

یکی از مهمترین انواع سرطان، سرطان پروستات است. هر ساله در ۲۸ کشور اتحادیه اروپا ۴۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و ۲۰ درصد آنها از این بیماری می میرند.

نیروی محرک پژوهشهای درمان سرطان در این بنیاد، پروفسور کارلو گرکو است. او متخصص درمان سرطان با تابش است و در ایتالیا و ایالات متحده کار کرده است. پروفسور گرکو فناوری های جدیدی برای بهبود دقت دستگاه رادیو جراحی اختراع کرده است. مثلا استفاده از سیستم مکان یاب مشابه همان سیستمی است که در خودروها استفاده می شود.

به گزارش یورونیوز؛ وی در مورد استفاده از ابزار ردیابی در فناوری رادیو جراحی می گوید: «ابزار ردیابی خیلی شبیه به دستگاههای جهت یاب است که این روزها می شناسیم و به ما می گوید که همین الآن در چه وضعیتی هستیم، حرکت را ردیابی می کند و به ما امکان می دهد کارهای لازم را انجام بدهیم تا پروتون ها با دقت زیاد به همان نقطه ای بخورند که می خواهیم.مجرای ادرار از میان پروستات می گذرد. با روشی که ما به کار می بریم و با ردگیری حرکت در طول درمان مطمئن هستیم که آسیبی به این مجرا وارد نمی شود و در نتیجه عوارض جانبی این درمان خیلی کم است.»

پژوهشگران در بنیاد شمپلیمو درباره درمان تومورهای ریه نیز تحقیق می کنند. در سراسر اتحادیه اروپا هر ساله، مانند سرطان پروستات ۴۰۰ هزار مورد ابتلا به سرطان ریه وجود دارد. ولی آمار مرگ ومیر برای این نوع سرطان حدود ۸۵ درصد است.

پروفسور گرکو می گوید که فناوری هایی که در درمان تومورهای مختلف به کار برده می شوند همه از اصول یکسان تبعیت می کنند. وی می افزاید: «قبل از درمان وضعیت بیمار را با (سی تی اسکن) می سنجیم. حجم تومور و آناتومی آن را می بیینیم.

پروفسور گرکو در پاسخ به این سؤال که آیا درمان با این فناوری به صرفه است یا خیر می گوید: «این درمان از درمان های معمول بصرفه تر است، زیرا تعداد دفعاتی که بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد به مقدار قابل ملاحظه ای کم تر می شود. در برخی موارد بیماری اصلی را در یک جلسه درمان می کنیم یعنی بیمار تنها یک بار تحت تابش شدید قرار می گیرد که برای بیمار بسیار راحت تر است.»

در باغ بنیاد شمپلیمو با خوزه دیدار می کنیم که به سرطان پروستات مبتلا شده است. وی در مورد استفاده از فناوری رادیو جراحی یا استفاده از امواج رادیویی برای درمان می گوید: «تشخیص دادند که در پروستات من غده ی بدخیم سرطانی وجود دارد. بنابراین پسرم به اینجا آمد و برایم وقت گرفت. اینجا گفتند که باید تحت رادیوجراحی قرار بگیرم و همین کار را کردیم. مثل این بود که برای پرتونگاری رفته باشم. درمان هیچ درد و ناراحتی نداشت و الآن هم حالم خوب است. »

اما همه بیماران به خوش شانسی خوزه نیستند. درمان سرطان هنوز در بسیاری موارد مشکل یا غیرممکن است ولی درمان بسیار دقیق با امواج رادیویی گام مهمی در رسیدن به علاج قطعی سرطان محسوب می شود.