نامه ۲۴ عضو کنگره آمریکا درباره هشت تخلف جمهوری اسلامی در توافق هسته‌ای

0
166

لی زلدین از نمایندگان نیویورک به همراه ۲۳ عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به مقام های ارشد دولت پرزیدنت ترامپ، ضمن اعلام مواردی از تخلفات جمهوری اسلامی در توافق هسته‌ای، از آنها خواسته اند که نظر خود را رسما اعلام کنند.

این نامه که روی وب سایت آقای زلدین قرار گرفته، خطاب به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا می گوید جمهوری اسلامی هشت مورد نقض بر‌جام داشته است.

این ۲۴ نماینده در نامه خود نوشته اند از زمان اجرای توافق هسته ای در ژانویه ۲۰۱۶، جمهوری اسلامی نه تنها روح برجام را نقض کرده بلکه متن آن را در موارد متعددی نقض کرده است.

به نوشته این اعضای کنگره، برخی موارد تخلف جمهوری اسلامی در گزارش آژانس بین الملی انرژی آتمی در فوریه و نوامبر ۲۰۱۶ آمده است.

اشاره این نمایندگان به دو گزارش آژانس است که به تولید بیش از حد مجاز سانتریفیوژهای پیشرفته و برخی تلاش های جمهوری اسلامی برای خرید مواد مرتبط به فعالیت هست ای اشاره داشت.

به نوشته این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری اسلامی با ممانعت از بازرسی سایت های هسته‌ای نیز برجام را نقض کرده است.

در پایان، این ۲۴ نماینده از مقام های ارشد خواسته اند تا بررسی کنند آیا اطلاعاتی در زیر مجموعه آنها وجود دارد یا خیر.

به گزارش صدای آمریکا؛ همزمان با تلاش هایی در کنگره برای پاسخگو بودن جمهوری اسلامی در توافق هسته ای، دولت ترامپ معتقد است جمهوری اسلامی از طریق کمک به موشکی به گروه های تروریستی برجام را نقض کرده است. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای سازمان ملل، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت کلاهک اتمی منع شده است.