«مهدی» کودک امانتی که شناسنامه ندارد!

0
334

مهدی پسر بچه خردسالی است که ۵ سال از تولدش می‌گذرد اما هنوز شناسنامه‌ای ندارد و این برای او آرزوی دست‌نیافتنی شده است. مهدی برای رفتن به مدرسه احتیاج به هویت دارد. شاید داشتن شناشنامه بدیهی‌ترین حق یک انسان به حساب بیاید، یکی از این افراد مهدی ۵ ساله است، او  وقتی نوزاد چند ماهه‌ای بود، در حرم امام رضا به کسانی که برای زیارت رفته بودند به امانت داده شد. اما بعد از گذشت ۵ سال  کسی برای پس گرفتن این امانت اقدامی نکرده است، حال این کودک نمی‌داند پدر و مادر واقعیش چه کسانی هستند. و هنوز برای داشتن شناسنامه تلاش می‌کند تا بتواند برای۲ سال آینده خود هویتی برای رفتن به مدرسه پیدا کند.

خبرنگار خبرگزاری مهر می نویسد؛ مهدی کودکی باهوش و با استعداد است و اگر شعری برای او خوانده شود تمام شعر را بدون اشتباه حفظ می‌کند و به سرعت جواب می‌دهد. حالا این ترس وجود دارد این کودک با این تیزهوشی در  پیچ و خم راه های قانونی معطل بماند.

«براتعلی پورمحمد» ۷۴ ساله و همسرش در حاشیه شهر بجنورد زندگی می‌کنند، ۴ فرزند و چندین نوه دارند. آن‌ها امور معیشتی خود را با کارگری و دست‌فروشی سپری می‌کنند. ۵ سال پیش وقتی برای زیارت به مشهد رفته بودند در صحن امام رضا خانمی کنارشان آمد و از آن‌ها خواست تا برای چند دقیقه کودک را نگه‌دارند تا او برود و برگردد، آن‌ها قبول می‌کنند اما بعد از سه روز گشتن به دنبال مادر کودک او را پیدا نمی‌کنند و به همراه نوزاد به شهر خود بر‌می‌گردند. تمامی اطرافیان اصرار داشتند تا بچه را به مقامات قضایی تحویل دهند اما آقای پورمحمد به دلیل علاقه‌ای خاصی که به پسر داشت این کار را نکرد.

 وقتی در آن سالها برای گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه کرده بودند به آن‌ها گفته شد که باید کودک را به بهزیستی تحویل دهند زیرا نمی توانستند شناسنامه‌ای با نام خود برای بچه بگیرند.

1934410حالا بعد از ۵ سال این کودک هنوز شناسنامه‌ای ندارد و  این ناپدری تنها خواسته زندگی اش گرفتن شناسنامه برای مهدی است. او حاضر نمی‌شود که او را به مقامات تحویل بدهد و می‌گوید وقتی تابوت من را از این در بیرون بردند شما بچه را تحویل بگیرید.

1934408مهدی در کنار ۳ نوه دیگر براتعلی بزرگ شده است. براتعلی کارگر فصلی است و درآمد ثابتی ندارد. اما مهدی با تمام این مشکلات پدر و مادر واقعی خود را پورمحمد و همسرش می‌داند و  نمی‌تواند بپذیرد که از خون آن‌ها نیست، آن‌ها زمانی برای سیر کردن بچه گدایی می‌کردند و یا حتی زمان هایی بدون خوردن غذا سر بر زمین می‌گذاشتند اما برای مهدی غذا تهیه می‌کردند و این امر باعث شده است جای خالی پدر و مادر واقعی را برای این بچه پر کنند.

1934412هرچند که پس از انتشار اولیه تصاویر مهدی کمک های زیادی از سراسر کشور برای مهدی جمع شده است، اما شناسنامه اصلی ترین دغدغه این روزهای خانواده پورمحمد است. برای گرفتن شناسنامه مهدی اقداماتی انجام شده و تمامی ارگان های مریوطه هم نظر هستند که باید بچه به مراجع قانونی تحویل داده شود. آدینه‌نژاد عضو شورای شهر بجنورد می گوید: «طی پیگری‌های ما باید بهزیستی کفالتی به این خانواده بدهد تا بتوانند برای مهدی شناسنامه بگیرند اما بهزیستی این مسأله را قبول نمی‌کند و می‌گویند براتعلی و همسرش هر دو مرتکب قانون‌شکنی شده‌اند و باید کودک را به بهزیستی تحویل بدهند، قرار شده است در این باره این موضوع به صورت حضوری با مدیر کل بهزیستی دیداری داشته باشیم تا بتوانیم راه‌حلی برای مهدی پیدا کنیم.»