منتظر شفافیت از طرف جمهوری اسلامی هستیم حرف‌‌های خوب کافی نیست

0
347

رافائل گروسی، مدیر سازمان دیدبان هسته‌ای سازمان ملل سه‌شنبه 11 مرداد گفت، «حرف‌های خوب» جمهوری اسلامی برای جلب رضایت بازرسان بین‌المللی کافی نیست و او امیدوار است جمهوری اسلامی آماده شفاف‌سازی در مورد برنامه هسته‌ای خود باشد که به‌گفته وی «خیلی خیلی سریع پیش می‌رود».

گروسی از روز دوشنبه در نشست ویژه «بازنگری پادمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای» (NPT) در مقر سازمان ملل در نیویورک شرکت کرده است. این نشست که هر پنج‌ سال یک‌بار برگزار می‌شود، امسال همزمان با 65 سالگی پادمان همراه شده و برخی ناظران نسبت به خطر فروپاشی آن هشدار داده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول اجرای پادمان منع اشاعه هسته‌ای است، در گزارش سال جاری نسبت به فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی بیش از گذشته ابراز نگرانی و تصریح کرد که جمهوری اسلامی باید به بازرسان آژانس بین‌المللی دسترسی «متناسب با ابعاد» برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را بدهد تا آژانس بتواند به اقدامات نظارتی خود بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه و از صلح‌آمیز بودن آن اطمینان حاصل کند.

در همین حال برخی مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس، و نیز کانال تلگرامی سپاه قدس تهدید کرده‌اند که در صورت حمله به جمهوری اسلامی، این کشور می‌تواند با «چشم برهم‌زدنی» برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را به برنامه تسلیحاتی تبدیل کنند.

العربیه نوشت؛ گروسی در مورد برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی تصریح کرد: «آنها یک برنامه هسته‌ای بسیار جاه‌طلبانه دارند که باید به شیوه‌ای مناسب راستی‌آزمایی شود. این برنامه بسیار بسیار سریع پیش می‌رود و نه تنها رو به جلو، بلکه در ابعاد دیگری هم رشد کرده است».

او توضیحی بیشتری درباره رشد برنامه اتمی جمهوری اسلامی در دیگر «ابعاد» نداد. با این وجود از اشاره وی چنین برداشت می‌شود که جمهوری اسلامی علاوه بر سرعت بخشیدن به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا، وارد فازهای دیگری شده است که می‌تواند به ساخت سلاح هسته‌ای ختم شود.

این اظهارات مدیرکل آژانس در شرایطی مطرح می‌شود که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی دوشنبه گفته که جمهوری اسلامی توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد، اما قصد انجام چنین کاری را ندارد.

مدیرکل آژانس بدون آن که مستقیما به گفته‌های اسلامی واکنش نشان بدهد، تصریح کرد:«وقتی صحبت از مسئله هسته‌ای به میان می‌آید، سخنان خوب کار نمی‌کند. کاری که باید انجام دهید این است که دارای شفافیت و سازگاری باشید و با ما همکاری کنید».