بهترین گزینه جمهوری اسلامی بازگشت به برجام است

0
346

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در اظهاراتی گفت که بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» بهترین گزینه برای آمریکا، جمهوری اسلامی و جهان است.

بلینکن که روز دوشنبه اول اوت برای شرکت در گفتگوهای جهانی به منظور عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در مقر سازمان ملل حاضر شده بود، از راهکار اتحادیه اروپا برای احیای «برجام» استقبال کرد و گفت آمریکا برای توافق آماده است، اما «معلوم نیست که آیا جمهوری اسلامی نیز آمادگی انجام این کار را دارد یا خیر».

به گفته وزیر خارجه آمریکا: «اتحادیه اروپا بهترین پیشنهاد را بر اساس چندین و چند ماه بحث، مذاکره و گفت‌وگو ارائه کرده است. ما همچنان بر این باوریم که این بهترین مسیر رو به جلو خواهد بود: بازگشت به پایبندی هر دو طرف به مفاد برجام، تا از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را دوباره درون جعبه قرار داده‌ایم و از بروز هرگونه بحرانی جلوگیری کرده‌ایم.»

العربیه به نقل رویترز نوشت، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از آغاز اجلاس اتمی سازمان ملل از مجموعه‌ای جدید از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی پرده‌برداری کرد. به گفته کاخ سفید، این تحریم‌ها «حمایت غیرقانونی» از صنعت نفت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

بلینکن در این باره در بیانیه‌ای اظهار کرد تا زمانی که جمهوری اسلامی به اجرای کامل «برجام» بازنگردد، آمریکا به استفاده از اهرم‌های تحریمی خود برای هدف قرار دادن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.