مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ هفت ماه تمدید شد

0
179

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که بر سر تمدید مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی  و گروه ۱+۵ تا آخر ماه جون ۲۰۱۵، یعنی هفت ماه دیگر، توافق شد.

این در حالی است که پیش از این یک منبع نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفته بود انتظار می‌رود زمان مذاکرات تمدید شده و دور آیند گفت‌وگوها نیمه ماه آینده میلادی (دسامبر) در مسقط پایتخت عمان برگزار شود.

در همین حال برخی مسئولان جمهوری اسلامی گفتند می‌توانند در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات جاری هسته‌ای در وین، به منظور پایان دادن به تحریم‌های غرب، به روسیه و چین روی آورند.

ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان جمهوری اسلامی  و گروه ۱+۵، امروز دوشنبه ۲۴ نوامبر به پایان می‌رسد.

یک منبع دپیلماتیک غربی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که جمهوری اسلامی  نباید انتظار کاهش تحریم‌ها را در این مدت داشته باشد.

این منبع افزود، وین و پادشاهی عمان، مکان‌هایی هستند که احتمال دارد در آن‌ها مذاکرات از سر گرفته شود، اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

یک دیپلمات شرکت کننده در مذاکرات هم گفت: «پیشرفتی در مذاکرات حاصل شد، اما ما نیازمند بررسی برخی مسائل در پایتخت‌هایمان هستیم. بار دیگر گردهم خواهیم آمد و روند همچنان ادامه دارد.»

جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در تلاش بودند تا روز ۲۴ نوامبر جاری، به توافق جامع هسته‌ای دست یابند. از این رو مذاکراتی ماراتونی را در وین آغاز کردند. این تاریخ زمان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافقی است که بر مبنای آن جامعه جهانی از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اطمینان حاصل کند و در مقابل، به تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پایان دهد.

غرب که جمهوری اسلامی را متهم به تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای می‌کند، علیه این کشور تحریم‌های سختی آغاز کرده است. در مقابل جمهوری اسلامی  بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود اصرار دارد.

روز ۲۴ نوامبر زمان عمل به توافق موقت هسته‌ای میان جمهوری اسلامی  و گروه ۱+۵ که سال گذشته منعقد شد، پایان می‌یابد. هنوز دورنمای مذاکرات مشخص نیست و دو طرف از وجود موانعی در مسیر دستیابی به توافق سخن می‌گویند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.