مذاکرات بین المللی بر سر طرحی برای تبعید اسد به روسیه

0
177

در چارچوب توافق میان مسکو و غرب بر سر جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، سران هفت کشور صنعتی جهان G7 که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در آلمان گردهم آمدند، طرحی را برای تبعید بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به روسیه، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» با وجود ادامه تنش با روسیه بر سر بحران اوکراین، اما منابع دیپلماتیک از وجود زمینه مشترک جدیدی میان غرب و مسکو به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه سخن می گویند. همچنین با وجود مشکلات و موانعی که برای دستیابی به توافق نهایی بر سر سوریه همچنان «بزرگ» توصیف می شود، اما اکنون سخن گفتن درباره امکان تغییر محدود در نظام دمشق بیش از یک سال پیش است. یک منبع در این باره به روزنامه بریتانیایی گفته است: «نمی خواهیم مبالغه کنیم، اما اکنون احساس موجود بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی بیش از چند ماه پیش است.»

در پایان نشست سران G7 آنگلا مرکل صدراعضم آلمان از تمایل خود برای همکاری با روسیه به منظور یافتن راه حل در سوریه سخن گفت و با وجود تمام تنش ها بر سر اوکراین، مسکو را «بازیگر بزرگ» توصیف کرد.

به نوشته «ایندیپندنت»، طنز ماجرا اینجا است که امید جدید به کنار رفتن اسد از قدرت، همزان شده است با پیروزی های پی در پی شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در برابر نیروهای سوریه و علاوه بر آن، پیروزی هایی که در برابر اپوزیسیون میانه روی پشتیبانی شده از سوی غرب به دست می آورند.

همه این تحولات باعث شده روسیه و ایالات متحده آمریکا به این نتیجه برسند که تنها راه جلوگیری از پیشروی داعش، تشکیل دولتی جدید در دمشق است؛ دولتی که مقبول دوکشور باشد. پس از آن می توان در جنگ با تروریسم از این دولت پشتیبانی نظامی کرد.

«به عنوان پناهنده»
به نوشته روزنامه بریتانیایی، در چاچوب چنین توافقی می توان با اسد به تعاملی برای خارج کردنش از سوریه به عنوان «پناهنده» دست یافت به ویژه این که بخش های بزرگی از نظام کنونی، همچنان دست نخورده باقی مانده اند و می توان آن ها را زیر سلطه رهبری جدید قرار داد.

به گزارش العربیه؛ به گفته یک یک منبع دیپلماتیک به روزنامه «ایندیپندنت»، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، به صراحت درباره وضعیت واقعی در سوریه و توانایی اپوزیسیون میانه رو در کنترل مناطق گفت و گو کردند. این منبع افزود که اوباما و کامرون، هر دو بر ضرورت ایجاد یک روند سیاسی تاکید داشتند و طرح اصلی مورد بحث آن ها، امکان همکاری با روسیه در زمینه تغییر رهبری سوریه بود.

بنا بر این گزارش، کامرون با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت و گو کرد. همچنین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیرش به مسکو، این طرح را به گفت وگو گذاشت.