مخالفت دو حزب آمریکا با توافق با جمهوری اسلامی پس از افشای فایل ظریف

0
27

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در حالی که در میدان مذاکره با جمهوری اسلامی دست و پنجه نرم می‌کند تا رژیم این کشور را به توافق اتمی موسوم به برجام بازگرداند، از طرف هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مورد انتقاد و فشار شدید قرار گرفته است.

در جایی که شماری از دموکرات‌ها به خصوص پس از شنیدن صحبت‌های لورفته‌ جواد ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی، درباره امکان بازگشت به برجام اظهار تردید می‌کنند، شمار زیادی از جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند برای بازگشت به برجام موانع اساسی قانونی بتراشند.

حرف‌های ظریف به قانونگذاران آمریکایی و بخصوص هم‌حزبی‌های بایدن نشان داد که دیپلمات‌ها جمهوری اسلامی هیچ‌کاره‌اند، و حرف آخر را سپاه پاسداران جمهوری اسلامی می‌زند. در همین باره، باب مندز، سناتور دموکرات اهل نیوجرسی، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و از مخالفان صریح برجام، گفته: «اظهارات ظریف قطعاً وضعیت را پیچیده می‌کند. آدم باید فکر کند آنها [رهبران جمهوری اسلامی] بر سر چه می‌توانند موافقت کنند و اجرایش کنند؟»

به نظر منندز، اظهارات ظریف آدم را به فکر وا می‌دارد که به چه چیزهایی می‌شود «متعهد» شد. وی افزوده: «اگر مقامات جمهوری اسلامی در باب چیزهایی که برای ما مهم هستند انعطاف نشان دادند، آن وقت می‌شود تحریم‌ها را کاهش داد. اما سوال این است که تحریم‌ها را به چه ضمانتی می‌خواهید کاهش دهید؟ و در برابر گرفتن چه چیزی می‌خواهید این کار را بکنید؟»

کریس مورفی، دیگر سناتور بانفوذ دموکرات که اهل کانه‌تیکت است، نیز گفته: «من کاملا موافق یک توافق محکم‌تر و بلندمدت‌تر با جمهوری اسلامی هستم، اما این تنها پس از بازگشت دوباره به برجام ممکن می‌شود. ولی اگر ما الان اصرار کنیم كه به توافق جامعی برسیم كه شامل پشتیبانی آنها از گروه‌های تروریستی، پرونده حقوق بشری، و برنامه موشک‌های بالستیک آنها باشد، آن وقت دیگر باید فاتحه برجام را خواند.»

از طرف دیگر، جمهوری‌خواهان کاملا نسبت به تلاش‌های بایدن برای بازگشت به برجام شمشیر را از رو بسته‌اند. لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه اهل کارولینای جنوبی و از مخالفان سرسخت برجام گفته: «مقامات جمهوری اسلامی هیچ گام مثبتی برنداشته‌اند که ثابت کند شایستگی گفتگوهای مستقیم یا غیرمستقیم را دارند. رفتار آنها هیچ تغییری نکرده. [مذاکره] را در حکم مماشات خواهند دید. [مذاکره] این گمان را تقویت می‌کند که غرب ضعیف است. به نظر من این مذاکرات عامل بی‌ثباتی شدید منطقه خواهد شد.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا، نایب رئیس کمیته اطلاعات سنا و یکی دیگر از مخالفان سرسخت برجام، نیز گفته: «در جایی که الان هستیم غیرممکن است که برنامه هسته‌ای را از سایر فعالیت‌های شرورانه ایران متمایز کرد.»

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه اخیراً به دنبال وضع قانونی هستند که از پیوستن مجدد جو بایدن به توافق هسته‌ای جلوگیری کنند. مطابق لایحه جدید، من‌بعد هر توافق بین‌المللی كه رئیس‌جمهور آمریکا منعقد كند باید یک معاهده رسمی تلقی شده و در نتیجه به تصویب كنگره برسد.

العربیه نوشت؛ به گفته روبیو: «اگر حاضر نشوند توافق را به عنوان معاهده ثبت کنند، این هم می‌شود توافقی سیاسی با دولت فعلی، و دولت‌های آینده تعهدی به حفظ آن نخواهند داشت.»