محمد رسول‌اف برنده جایزۀ ویژۀ هیئت داوران جشنوارۀ کن شد

0
439

در پایان هفتاد و هفتمین جشنوارۀ سینمایی کن، جایزۀ ویژۀ هیئت داوران برای فیلم «دانۀ انجیر معابد» به محمد رسول‌اف تعلق گرفت. او هنگام دریافت جایزه گوشزد کرد که مردم ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی به گروگان گرفته شده‌اند. نخل طلای کن  بر خلاف اکثر پیش‌بینی‌ها به یک فیلم آمریکایی به اسم «آنورا» تعلق گرفت.

رسول‌اف: اجازه ندهید با مردم ایران چنین رفتار کنند

رسول‌اف هنگام دریافت جایزه‌اش قبل از هرچیز از همکارانش که در ایران هستند و تحت فشار «رژیم ستمگر» قرار دارند یاد کرد. او سپس در مورد وضعیت ایران گفت: «مردم ایران به گروگان گرفته شده‌اند.» رسول‌اف همچنین از شجاعت بازیگران زن فیلم و تمامی زنانی ایرانی که به مقاومت مشغولند، قدردانی کرد. رسول‌اف از وضعیت توماج صالحی و محکومیتش به اعدام نیز سخن گفت و از مخاطبانش خواست «اجازه ندهند که رژیم جمهوری اسلامی با مردم چنین رفتار کند.»

مراسم پایانی فستیوال کن در ساختمانی که از سال ۱٩٨۲ به این جشنواره اختصاص یافته، برگزار شد.

رادیوفرانسه نوشت؛ خانم گرتا گرویگ، بازیگر و کارگردان آمریکایی که امسال ریاست هیئت داوران را به عهده دارد، روز شنبه را همراه با سایر داوران، به دور از هیاهو و جنب و جوش فضای جشنواره گذراند تا گفتگوها و رایزنی را در مورد توزیع جوایز و تعیین فهرست برندگان سرپرستی کند.

سرانجام جوایز اصلی جشنواره چنین اعلام شد:

– نخل طلا (بهترین فیلم): سینماگر آمریکایی، شان بیکر، برای فیلم «Anora»

– نخل طلای افتخاری: جرج لوکاس، خالق «جنگ ستارگان»؛ او این جایزه را از دستان فرانسیس فورد کاپولا دریافت کرد.

– جایزۀ ویژۀ هیئت داوران: محمد رسول‌اف، برای فیلم «دانۀ انجیر معابد»

– جایزۀ هیئت داوران: فیلمساز فرانسوی، ژاک اودیار برای فیلم «امیلیا پرز» که در مکزیک ساخته شده

– جایزۀ بزرگ جشنواره (گراند پری): فیلم «All We Imagine as Light» اثر سینماگر زن هندی، پایال کاپادیا

– بهترین کارگردانی: میگل گومز، سینماگر پرتغالی برای فیلم «دور بزرگ» (Grand Tour)

– بهترین فیلمنامه: فیلم «مادّه» (The substance)، که موضوعی تخیلی در بارۀ جوانی ابدی دارد و ساختۀ یک کارگردان فرانسوی است.

– بهترین بازیگر زن: همۀ بازیگران زن فیلم «امیلیا پرز»، اثر ژاک اودیار

– بهترین بازیگر مرد: جسی پلمونس، بازیگر آمریکایی برای فیلم  «Kinds of Kindness»

جایزۀ بخش «نوعی نگاه» نیز شب گذشته به یک فیلم چینی به اسم «سگ سیاه» داده شد.

جشنوارهٔ کَن جشنواره فیلم سالانه است که در کن فرانسه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانرهای فیلم از جمله مستند به‌شمار می‌آید. کن در سال ۱۹۴۶ میلادی تأسیس شد. این رویداد هر ساله معمولاً در ماه مه در کاخ‌های جشنواره و کنگره‌ها برگزار می‌شود.

نخل طلا

از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ جایزه‌ای تحت عنوان جایزه بزرگ جشنواره کن به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطاء می‌شد اما در سال ۱۹۶۵ هیئت داوران جشنواره پیشنهاد دادند جایزهٔ بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود. در اواخر سال ۱۹۵۴ هیئت مدیره جشنواره کن گروهی از جواهرسازان را برای طراحی «نخل» دعوت کردند و در نهایت اولین بار در سال ۱۹۵۴ لوچینه لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد.

تاریخچه جشنواره فیلم کن به اواخر دهه ۳۰ بازمی‌گردد، زمانی که ژان زای، وزیر آموزش ملی دولت فرانسه با حمایت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت در واکنش به نفوذ دولت‌های فاشیست آلمان و ایتالیا در انتخاب فیلم‌های جشنواره ونیز، جشنواره ای سینمایی راه‌اندازی کنند. جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ با حمایت وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر راه‌اندازی شد و با وجود آن که ماهیت اصلی شکل‌گیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند تا برگزاری هر دو فستیوال در سال‌های متمادی را جشن گرفته و گرامی بدارند.