محسن مخملباف در اسرائيل: به ایران حمله نکنید

1
225

محسن مخملباف، کارگردان ایرانی در جریان اکران آخرین فیلم خود در بیت‌المقدس (اورشلیم) از اسرائيل خواست، به ایران حمله نکند. وی رویکرد نظامی را “بی‌فایده” خواند و خواستار حمایت از “نیروهای دمکراتیک” ایران شد.

بنا بر گزارش روز پنج‌شنبه (۲۰ تیر/ ۱۱ ژوئیه) خبرگزاری فرانسه، محسن مخملباف‌، نویسنده و کارگردان شهیر ایرانی که برای اکران جدیدترین فیلم خود به اسرائيل سفر کرده است از این کشور خواست، به ایران حمله نکند.

به گزارش صدای آلمان؛ مخملباف در کنفرانسی خبری که به مناسبت اکران فیلم “باغبان”، آخرین فیلم این کارگردان در جشنواره فیلم بیت‌المقدس (اورشلیم) بر پا شد خطاب به اسرائيل گفت: «من دوستتان دارم. اما خواهشمندم، به ایران حمله نکنید. این راه حل نیست. این کار تنها وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.»

مخملباف که در خارج از کشور نیز با تهدید به مرگ از سوی جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است در بیت‌المقدس (اورشلیم) از گفت‌وگوی “فرهنگی” میان ایران و اسرائيل دفاع کرد. شهروندان این دو کشور از سفر به کشور متقابل منع شده‌اند.

او به اسرائيل گفت، تهدید به حمله به تأسیسات اتمی ایران که دائما در اظهارات مقام‌های ارشد اسرائیل تکرار می‌شود “بی‌فایده” است.

اسرائيل که گفته می‌شود تنها قدرت اتمی اعلام‌نشده خاورمیانه است بارها ایران را تهدید کرده است، در صورتی که به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد ممکن است با واکنش نظامی روبرو شود.

مخملباف تأکید کرد که راهکار نظامی محکوم به “شکست” است و از اسرائيل خواست، به جای این کار کمک به “نیروهای دمکراتیک” ایران را پیش بگیرد.

“ریشه منازعه در فرهنگ و مذهب قرار دارد”

وی خطاب به اسرائیل گفت: «بیش از ۶۰ سال است که شما هنوز راه حلی در رابطه با فلسطینی‌ها پیدا نکرده‌اید، چون سیاست‌مداران هر دو طرف نابالغ‌اند. آنها درک نکرده‌اند که ریشه منازعه در فرهنگ و مذهب قرار دارد.»

فیلم “باغبان”، ساخته مخملباف در باغ‌های معروف مرکز جهانی بهائیان در شهر حیفا، واقع در شمال اسرائیل و در عکا تصویربرداری شده است. هر ساله هزاران تن از پیروان آیین بهائیت از سراسر جهان در سفری زیارتی به این مرکز می‌آیند تا در این باغ‌ها خدمت کنند و از طریق کار در طبیعت صلح‌طلبی را در خود رشد دهند.

باغبان، روایتی مستند در باغ‌های بهائيان

آیین بهائیت در قرن ۱۹ میلادی در ایران تکوین یافت. این دین به شدت مورد مخالفت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و پیروانش در ایران با محدودیت‌های شدیدی روبرو هستند.

0,,16253810_403,00
معبد طلایی بهائیان در حیفا

فیلم “باغبان” روایت مستندی است از سفر یک فیلم‌ساز و پسرش به اسرائيل برای تحقیق در باره آیین بهائیت. پدر در باغ‌های مرکز جهانی بهائیت در حیفا با باغبانی روبرو می‌شود و تصورش این است که او افکار و دینی صلح‌طلب و به دور از خشونت دارد. در ذهن پدر این سئوال قوت می‌گیرد که اگر نگاه دینی اصلاح‌طلبانه‌ای در ایران وجود داشت آیا این کشور به دنبال “ساخت بمب اتمی” می‌بود؟ در مقابل، پسر ادیان را تخریب‌کننده جهان می‌داند و با این دو دیدگاه متفاوت راه پدر و پسر نیز از یکدیگر جدا می‌شود.

مخملباف می‌گوید: «من متدین نیستم، اما غیر ممکن است که عامل دینی را نادیده بگیرید…. و فقط از دیدگاهی سکولار به مسائل نگاه کنید.»

فیلم‌ساز پرآوازه ۵۶ ساله ایرانی می‌گوید، برای فیلم خود بهائیت را انتخاب کرده، چرا که معتقد است این دین “پرمدارا” است و رویکردی غیر خشونت‌بار نسبت به مسائل دارد و به همین خاطر می‌تواند الگویی برای دیگر ادیان به حساب آید.

مخملباف پیش از آنکه به فرانسه بیاید در افغانستان و تاجیکستان به صورت مخفی زندگی می‌کرده است. وی در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند.

او می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران “قاتلانی” برای پیگرد او به خارج از کشور فرستاده است و در زمان اقامتش در افغانستان نیز از حمله‌ای که با پرتاب نارنجک انجام شد جان سالم به در برده است.

تمامی ۳۰ فیلم و کتاب محسن مخملباف در ایران ممنوع اعلام شده‌اند. فیلم‌های او تنها به صورت پخش غیر قانونی از طریق “دی وی دی” یا از طریق ماهواره و “یوتیوب” اقبال انتشار در ایران پیدا می‌کنند.

او در بیت‌المقدس (اورشلیم) گفت: «بعد از بازدیدم از اسرائیل احتمالا من با کمپینی از اتهام ‌به اینکه جاسوس موساد و سیا هستم روبرو خواهم شد.»

محسن مخملباف در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ در ایران از میر حسین موسوی، نامزد انتخابات آن سال حمایت کرد. وی ماه گذشته انتخاباتی را که به پیروزی حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب منجر شد را روندی “بسیار محدود” نامید.

1 نظر

  1. با احترام به بزرگ مرد میهن و انسان دوست جناب مخملباف، امیدوارم که ارزویشان براوره و میهنمان از چنگ اهرمنان رها و کشور دوستمان اسراعیل و جهان متمدن جزو دوستان نه دشمنان باشند.
     منتظر دیدن فییلم جدیدشان هستیم

نظرات بسته است