محاکمه مجدد راضیه ابراهیمی عروس ۱۴ ساله ای که در ۱۷ سالگی همسرش را به قتل می رساند

0
355

پرونده راضیه ابراهیمی امروز مجددا در دادگاه اهواز مورد بررسی قرار می گیرد. قرار است دادگاه بررسی کند که آیا راضیه در زمان ارتکاب جرم به دلیل سن پایینب که داشته است، حرمت جرم را می دانسته و دارای رشد عقلی بوده است یا خیر؟‌

پیش از این ناوی پیلای٬ کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر روز پنجشنبه پنجم تیرماه گفت: «اعدام قریب‌الوقوع راضیه ابراهیمی بار دیگر مسئله غیرقابل قبول مجازات اعدام برای مجرمان نوجوان در ایران را در کانون توجه قرار می‌دهد… شرایط وقوع جرم هر آنچه که باشد٬ اعدام مجرمان نوجوان (زیر ۱۸ سال) طبق قوانین حقوق‌ بشری بین‌المللی٬ ممنوع است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم پیلای تاکید کرد: «از مقام‌های ایران می‌خواهم تا اعدام راضیه و سایر مجرمان نوجوان را متوقف کنند.»

راضیه ابراهیمی که اکنون ۲۱ سال دارد٬ سال ۸۸ به جرم قتل همسرش دستگیر شد.

راضیه در سن 14 سالگی بنا به اصرار خانواده اش ازدواج می کند. تحقیر هایی که در دوران زناشویی نسبت به او صورت می گیرد باعث می شود که در سن ۱۷ سالگی در حالی که فاقد رشد عقلانی بود همسرش را به قتل برساند. راضیه در سن زمانی که کودک بود فرزندی به دنیا می آورد.

او سال ها با همسرش اختلاف داشت تا اینکه بر اثر تحقیرها و همین اختلافهای خانوادگی، شوهر خود را در خواب و با شلیک گلوله به قتل می رساند. او یک بار پای چوبه دار رفت اما قانون جدید مجازات اسلامی او را از مرگ نجات داد.

یکم اردیبهشت ماه، وی به محل اجرای حکم برده شد ولی پیش از این که مادر مقتول صندلی را از زیر پای وی بکشد، می‌گوید که در هنگام ارتکاب جرم تنها 17 سال داشته و نوجوان بوده است و همین جمله موجب می‌شود که به دستور قاضی اجرای حکم حاضر در محل، راضیه از صندلی پایین آورده شده و به سلولش بازگردانده شود تا به پرونده وی دوباره رسیدگی شود.

حسن آقاخانی، وکیل راضیه ابراهیمی، در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا اظهار کرده بود: زمانی که برای اجرای حکم اعدام راضیه ابراهیمی اقدام شد، وی به حضار اعلام می‌کند که در زمان ارتکاب جرم تنها 17 سال داشته و همین موضوع موجب می‌شود که وی مشمول ماده 91 قانون جدید مجازات اسلامی شده و در نتیجه اعدام متوقف شد.

وی افزود: قاضی اجرای حکم، در آن لحظه اعلام می‌کند که اجرا باید متوقف شود. پس از آن نیز من تقاضای اعاده دادرسی حکم را به شعبه 35 دیوان عالی کشور دادم.

شعبه ۳۵ دیوانعالی کشور اعاده دادرسی را می پذیرد و پرونده مجددا مورد رسیدگی قرار می گیرد.

راضیه ابراهیمی در حال حاضر در زندان سپیدار اهواز است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ خانم ابراهیمی ۲۷ خردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته بود: «وقتی ۱۴ سال بیشتر نداشتم به اصرار پدرم با پسر همسایه‌مان که خواستگارم بود ازدواج کردم… ۱۵ ساله بودم که فرزندم به دنیا آمد… شوهرم با من بدرفتاری می‌کرد. او هر موضوع کوچکی را بهانه قرار می‌داد تا به من توهین کند. حتی گاهی کتکم هم می‌زد.»

وی در ادامه می افزود: «یک شب قبل از حادثه بار دیگر او مرا کتک زد آن شب تا صبح نخوابیدم و به اتفاقاتی فکر کردم که در آن سه سال رخ داده بود. صبح سلاحی را که در خانه داشتیم برداشتم و با آن شوهرم را کشتم. بعد جسدش را در باغچه دفن کردم و به پلیس گزارش دادم همسرم ناپدید شده است٬ اما پدرم بعد از چند روز جنازه را در حیاط پیدا و مرا به پلیس معرفی کرد.»

به گفته خبرگزاری فرانسه قرار بر این بود که راضیه ابراهیمی بهار امسال به اتهام قتل به دار آویخته شود٬ اما اجرای این حکم متوقف شد.

DE9DEA6C-8825-4280-94C9-685C023A32E3_w640_r1_s

به گزارش رادیو فردا، خرداد ماه نیز سازمان عفو بین‌‌الملل از احتمال اعدام راضیه ابراهیمی خبر داده و خواستار توقف اجرای این حکم شده است.

کمپین حق زندگی امیدوار است که با توجه به شرایط راضیه ابراهیمی او مستحق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی شده و از مرگ نجات یابد.

در قانون جدید مجازات اسلامی اعدام برای جرایم تعزیری نسبت به اطفال زیر ۱۸ سال به صورت کامل حذف گردیده است، به عنوان مثال تمام کودکانی که مرتکب جرم حمل و نگهداری قاچاق مواد مخدر شده بودند با توجه به قانون جدید اعدام نمی شوند و مجازات حبس برای انها در نظر گرفته می شود.

اما در جرایم حدود و قصاص مانند زنا، لواط و محاربه یا قصاص وضع به گونه ای دیگر است. در ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مقرر شده است: در جرایم موجب حد و قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از هجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد. حسب مورد با توجخ به سن آنها به مجازات های پیش بینی شده در این فصل محکوم می شوند.