متهم شدن شرکت‌های چینی و اماراتی به دور زدن تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا

0
79

آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ نوامب (۲۶ آبان) بیش از ۱۰ شرکت مستقر در چین، هنگ کنگ و امارات عربی متحده را به اتهام تسهیل فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی به خریداران در شرق آسیا تحریم کرد.

آخرین اقدام آمریکا علیه جمهوری اسلامی که فروش نفت این کشور را هدف می‌گیرد در حالی است که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شده است و روابط جمهوری اسلامی و غرب در سایه قیام مردم ایران ضد حکومتی در ایران به طور فزاینده‌ای تیره شده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۳ شرکتی که امروز پنجشنبه مشمول تحریم شدند فروش صدها میلیون دلاری محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی به خریداران در شرق آسیا را به نمایندگی از شرکت‌های تحت تحریم آمریکا از جمله شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی، تسهیل کرده‌اند. 

یورونیوز نوشت؛ برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی گفت: «اقدام امروز [وزارت خزانه‌داری آمریکا] به دلیل روش‌های پیچیده دور زدن تحریم‌هایی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی برای فروش غیرقانونی محصولات نفتی و پتروشیمی به کار می‌گیرد. آمریکا به اعمال تحریم‌ علیه بازیگرانی که چنین فروش‌هایی را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.»