محکومیت جمهوری اسلامی به «عدم همکاری جمهوری اسلامی» توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

0
80

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) در وین قطعنامه جدیدی را در محکومیت «عدم همکاری جمهوری اسلامی»‌ با این نهاد تصویب کرد.

دیپلمات های ۲۶ عضو از ۳۵ عضو این آژانس با متن ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) موافقت کردند. تنها روسیه و چین به پیش‌نویس این قطعنامه رای مخالف دادند، پنج کشور نیز رای ممتنع دادند و دو عضو دیگر شورا غایب بودند.

این دومین قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در سال جاری پس از ماه ژوئن است و دلیل هر دو هم از دید آژانس یکی است: عدم وجود پاسخ‌دهی «معتبر جمهوری اسلامی بلحاظ فنی» در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده.

یورونیور به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، آژانس به دلیل همکاری ناکافی جمهوری اسلامی که مشکلی حل نشده باقی مانده است، عمیقا نگران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه جمهوری اسلامی به جمع‌آوری نمونه‌ها و دسترسی بدون تاخیر به سایت‌ها و تجهیزات و نیز توضیحات در مورد وجود ذرات اورانیوم را «ضروری و فوری» خوانده است.

این قطعنامه شورای حکام در مرحله فعلی اهمیتی نمادین دارد اما ممکن است مقدمه‌ای باشد برای کشاندن اختلاف و جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد و احتمال اعمال تحریم‌های‌ بیشتر علیه جمهوری اسلامی.