مایک پنس: در دولت جمهوری‌خواه بعدی دوباره از «برجام» خارج می‌شویم

0
206

همزمان با ورود مذاکرات هسته‌ای وین به مرحله پایانی، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هشدار داد که اگر جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات آینده این کشور دوباره کنترل کاخ سفید را به‌دست گیرند، واشینگتن دوباره از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» خارج خواهد شد.

پنس که هم‌اکنون در اسرائیل به‌سر می‌برد، گفت، «با توجه به چشم‌انداز سیاسی روبه‌رشد جمهوری‌خواهان» در آمریکا، برجام به توافقی کوتاه‌مدت تبدیل خواهد شد و همانگونه که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور از برجام خارج شد، خروج مجدد واشینگتن از این توافق، برجام را به سوی فروپاشی هدایت خواهد کرد.

او در این زمینه تصریح کرد: «من معتقد هستم که حزب جمهوری‌خواه در سال 2022، کنترل مجلس سنا و مجلس نمایندگان این کشور را به دست خواهد گرفت. ما در سال 2024 نیز کاخ سفید و آمریکا را پس خواهیم گرفت.»

به گفته پنس، هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین باید درنظرداشته باشند که دولت بعدی آمریکا، «یک دولت جمهوری‌خواه خواهد بود» و اگر برجام احیا شود، این توافق «با همان سرعتی که ترامپ از آن خارج شد» دوباره به پایان خواهد رسید.

العربیه به نقل از اسرائیل هیوم نوشت؛ مقامات جمهوری اسلامی پیشتر تأکید کرده بودند، «مهم‌ترین چالشی» که هیئت مذاکره‌کننده این کشور در وین با آن برخورد کرده است، دریافت «ضمانت سیاسی و اجرایی» از آمریکا، مبنی بر عدم خروج مجدد این کشور از برجام است.

مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که دولت این کشور صلاحیت قانونی ارائه این تضمین‌ها را ندارد.

مایک پنس در بخشی دیگری از اظهارات خود، با دفاع از عملکرد سیاست‌های دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی گفت: «تنها عملکرد دولت ما خروج از برجام نبود. ما جمهوری اسلامی را به‌طور بی‌سابقه‌ای منزوی کردیم. فعالیت‌های بدخواهانه این کشور را به چالش کشیدیم. ما تنها به مقابله با داعش و ابوبکر البغدادی نپرداختیم بلکه دولت ما قاسم سلیمانی را نیز کشت.»

او در ادامه تصریح کرد: «ما به جمهوری اسلامی، نهادهای تروریستی وابسته به این کشور و گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه اعلام کردیم که زمان رفتارهای خشونت‌آمیز این گروه‌ها در جهان پایان یافته است.»