لوک بسون مرد سال فرانسه شد

0
477

عنوان مرد سال فرانسه به لوک بسون، فیلم‌ساز فرانسوی داده شد که فیلم «لوسی»، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی فرانسه در سراسر جهان در سال ۲۰۱۴ را ساخته است.

 لوک بسون فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده 55 ساله فرانسوی در جریان کنفرانس مطبوعاتی سالانه یونیفرانس که شب گذشته با حضور چند تن از چهره‌های فرهنگی و سینمایی در پاریس برگزار شد، نشان مرد سال فرانسه را دریافت کرد.

به‌ گزارش آنا به نقل از ورایتی، در این کنفرانس مطبوعاتی علاوه بر بسون، خانم سیلوی پیالا تهیه‌کننده فیلم نامزد جایزه اسکار «تیمبوکتو» (محصول موریتانی به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو)، فلور پلرین وزیر فرهنگ فرانسه، ایزابل جوردانو مدیر یونیفرانس، فردریک برِدَن رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC)  و فیلم‌سازانی مانند میشل گوندری، ژواکیم لافوسه و ناداو لاپید حضور داشتند و پیامی ویدئویی از اسکارلت جوهانسن بازیگر آمریکایی فیلم «لوسی» پخش شد.

اسکارلت جوهانسن در پیام ویدئویی خود گفت: «ویژگی مهمی که باعث شد جذب کار لوک بسون بشوم- و بخش بزرگی از موفقیت «لوسی» مرهون آن است- اشتیاق او برای دست‌یابی به عظمت است. لوک کمال‌گراست و ایده‌ای مشخص در ذهن دارد که چه می‌خواهد و تا رسیدن به آن از کوشش دست نمی‌کشد و همین به همه الهام می‌بخشد که برای رسیدن به عظمت تلاش کنند.»

هنگامی که خانم جوردانو از لوک بسون خواست تا در این مورد صحبت کند که چرا «لوسی» را به عنوان یک فیلم فرانسوی بسازد، بسون گفت: «منظور از فیلم فرانسوی چیست؟ زبان‌های رسمی اروپا فرانسه و انگلیسی هستند. یک فیلم فرانسوی الزاماً فیلمی نیست که به زبان فرانسه فیلم‌برداری شده باشد. من فرانسوی هستم، همه تکنیسین‌های فیلم فرانسوی بودند و اتفاقاً ما یک بازیگر زن سوئدی داشتیم به نام اسکارلت جوهانسن.» که خنده حاضران در کنفرانس مطبوعاتی را در پی داشت.  (در واقع اسکارلت جوهانسن آمریکایی متولد نیویورک و پدرش مهاجر دانمارکی است.)

ایزابل جوردانو که سالها به عنوان روزنامه‌نگار سینمایی در رادیو و تلویزیون کار کرده است، در این مراسم با اشاره به موفقیت تجاری بین‌المللی فیلم «لوسی» و همچنین موفقیت فیلم تازه اکران گرفته «ربوده شده 3» که فیلم‌نامه اش را لوک بسون نوشته، از اینکه لوک بسون سزاوار دریافت عنوان مرد سال فرانسه بوده است، سخن گفت. فیلم «لوسی» در مجموع حدود 459 میلیون دلار از محل گیشه در سراسر جهان فروش داشته است و فروش بلیت فیلم «ربوده شده 3» که کمتر از 10 روز از اکرانش می‌گذرد، تاکنون به 53 میلیون دلار در آمریکا و 65 میلیون دلار در خارج از آن قاره رسیده است.

لوک بسون (به فرانسوی: Luc Besson) (زاده ۱۸ مارس ۱۹۵۹ در پاریس) کارگردان فرانسوی است.

لوک بسون که از ۱۷ سالگی با رها کردن درس به فیلم سازی پرداخت اکنون به عنوان کارگردان، نویسنده و تهیه کنندهٔ مطرح سینما از او یاد می‌شود . در کارنامه او فیلم‌های بزرگی چون لئون و ژاندارک دیده می‌شود.
لوک بسون کارگردان فیلم های؛  آبی بزرگ، نیکیتا، لئون، عنصر پنجم، پیام آور: داستان ژاندارک، آنژلا، لوسی.