قیمت نفت و ارزش پول ایران سقوط کرد

0
149

یک روز پس از شکست مذاکرات کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در دوحه، پایتخت قطر، که با هدف “تثبیت تولید نفت” برگزار شده بود، قیمت نفت در بازارهای جهان سقوط کرد و همچنین در ایران، ارزش ریال این کشور در برابر دلار کاهش یافت.

خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داده که شاخص بورس این شهر چهار درصد کاهش یافته و روبل، واحد پول روسیه نیز سه درصد سقوط کرده است. بازار روسیه که پس از بحران اوکراین از سوی جامعه بین‌المللی مورد تحریم‌های اقتصادی قرار گرفته، شدیدا به نفت و گاز وابسته است.

خبرگزاری رويترز نوشت که پس از شكست مذاكرات دوحه، قيمت نفت در اوايل وقت روز دوشنبه 18 آوریل، در بازارهای جنوب شرق آسیا پنج درصد كاهش يافت.

خبرگزاری فرانسه نیز از پاریس گزارش داده که قیمت نفت برنت دریای شمال در اولین تبادلات روز دوشنبه هفت درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ مذاکرات دوحه درحالی شکست خود که عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران، از این کشور خواست تا به جنبش تثبیت قیمت نفت بپیوندد.

اما ایران که از اعزام وزیر نفت خود به این مذاکرات خودداری کرده بود، بارها اعلام کرده که تا قبل از بازگشت کامل ایران به بازارهای نفت به برنامه تثبیت تولید نخواهد پیوست.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد که این میزان در دوران تحریم‌ها به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

ایران که اکنون به لطف رفع برخی تحریم‌ها، روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر می کند، تلاش دارد که این میزان را نیز باز هم افزایش دهد، اما عربستان سعودی که در ماه مارس، روزانه 10.1 میلیون بشکه نفت تولید کرده، گفته که اگر ایران تولید خود را افزایش دهد، ریاض نیز تولید نفت را ثابت نگاه نخواهد داشت.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران که زیر نظر دولت اداره می شود، روز دوشنبه با متهم کردن عربستان سعودی و متحدانش به “کارشکنی” در نشست دوحه نوشت “اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی در واقع ابزاری برای اعمال فشار به ایران” است.