قیام مردم ایران و اعلام حمایت 12 وزیر خارجه زن

0
24

دوازده وزیر خارجه زن با انتشار بیانیه‌ای، «همبستگی» خود را با زنان معترض ایرانی اعلام کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر اجازه دهند تا به ایران وارد شده و درباره نقض حقوق بشر در این کشور تحقیق کند.

وزرای خارجه کشورهای کانادا، آلبانی، آندورا، استرالیا، فرانسه، آلمان، ایسلند، کوزوو، لیبی، لیختن‌اشتاین، نیوزلند و نروژ در این بیانیه تاکید کردند که زنان ایرانی برای «آینده‌ای بهتر» جنگیده و خواستار تحقیق جامع، مستقل و بی‌طرف درباره استفاده از خشونت علیه معترضان و محدودیت شدید در استفاده از اینترنت شدند.

این بیانیه با اشاره به فشار مقامات جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران از جمهوری اسلامی خواست تا با توقف خشونت علیه مردم، تنش‌ها در این کشور را کاهش دهد.

االعربیه نوشت؛ ین دوازده وزیر خارجه از اقدامات مدافعان حقوق بشر و «کار حیاتی‌» آن‌ها برای تضمین آزادی‌های اولیه نیز اعلام پشتیبانی کردند.

امضاکنندگان در بخش پایانی این بیانیه تاکید کردند: «حقوق زنان حقوق بشر است، ما به شجاعت زنان ایرانی که تظاهرات مسالمت‌آمیز انجام می‌دهند، درود می‌فرستیم. ما شما را شنیده و با شما هستیم.»