موضع رابرت مالی و دولت جو بایدن در قبال قیام مردم ایران علیه جمهوری اسلامی

0
69

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور جمهوری اسلامی، که مذاکره‌کننده ارشد آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی نیز هست، اخیرا بابت اظهار نظر درباره انقلاب ضدحکومتی مردم ایران و تقلیل آن به «مطالبه» از جمهوری اسلامی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

مالی اخیرا در توییتی مدعی شد که «معترضان صرفاً برای مجبور کردن دولت‌شان به رعایت کرامت و حقوق بشر خود» تظاهرات می‌کنند، و شواهد فزاینده درباره خواست مردم ایران برای سرنگون کردن جمهوری اسلامی را کاملا نادیده گرفت.

دولت بایدن هنوز تلاش می‌کند تمام مسیرهای دیپلماسی با جمهوری اسلامی را نبندد، چرا که امیدوار است بتواند «برجام» را احیا کند. به همین دلیل هم کاخ سفید در قبال تظاهرات مردمی در ایران دست به عصا راه می‌رود و جسته و گریخته اعلام همبستگی و حمایت می‌کند.

گرچه مالی بعداً بابت توییت خود عذرخواهی کرد و گفت که در توییت خود «دقیق» حرف نزده است، کارشناسان می‌گویند موضع‌گیری مالی به وضوح نشان می‌دهد که کاخ سفید هنوز قصد «مماشات» با جمهوری اسلامی را دارد.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس و از منتقدان تند و تیز توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، در این باره به «فری‌بیکن» گفت: «دولت بایدن به معنای واقعی کلمه روی بقای رژیم ایران سرمایه‌گذاری کرده است.»

به گفته وی: «دولت بایدن دنبال نفت ایران است، و می‌خواهد از آن برای جبران سرکوب تولید خانگی استفاده کند. به همین خاطر است که آنها دست به عصا راه می‌روند و از خواست مردم ایران برای سرنگون کردن رژیم حمایت نمی‌کنند.»

ریچارد گلدبرگ، یکی از مقامات پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید که روی مسائل مربوط به جمهوری اسلامی کار می‌کرد، در این باره گفت: «تا وقتی که مالی نماینده ویژه کاخ سفید در امور جمهوری اسلامی است، معلوم است که دولت بایدن همچنان چشم به مماشات دارد. اگر او را کنار بگذارند، این اولین نشانه تغییر سیاست واشینگتن از مماشات با رژیم به حمایت از مردم ایران است.»