قطعنامه گروهی از سناتورهای جمهوریخواه: تا رفع نگرانی‌ها از فعالیت‌های جمهوری اسلامی، تحریم‌ها نمی‌تواند لغو شوند

0
204

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه کنگره ایالات متحده به مناسبت نخستین سالگرد خروج واشنگتن از برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به سنای آمریکا ارائه کردند که در آن، ضمن اشاره به کاستی‌های توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با جمهوری اسلامی، بار دیگر بر موضع کنگره در مخالفت با دستیابی جمهوری اسلامی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای تاکید شده است.

تام کاتن نماینده آرکانزا، مارکو روبیو نماینده فلوریدا، تد کروز نماینده تگزاس و ده سناتور دیگر در این قطعنامه که روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ارائه شد با برچیدن یا کاهش تحریم‌ها تا زمانی که نگرانی‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالیستیک، حمایت از تروریسم و دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی رفع نشده باشد مخالفت کرده‌اند.

سناتور کاتن در صحن سنا گفت که او و همکاران جمهوریخواهش در سالگرد خروج آمریکا از توافق برجام برای آیت‌الله های جمهوری اسلامی هدیه دارند: «من با همکارانم طرحی را پیشنهاد کردیم که سیاست ایالات متحده را مبنی بر این که هرگز به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست یابد، بار دیگر تثبیت می‌کند.»

وی اعلام جمهوری اسلامی برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا و ذخیره آب سنگین بیش از حد مقرر را «آخرین دور از تحریکات خطرناک رژیم جمهوری اسلامی» دانست و گفت «سال گذشته جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی مسلح آن به موج کشتار در سراسر خاورمیانه ادامه دادند. همان کشتاری که قبل از توافق جمهوری اسلامی و در طی آن انجام می‌دادند.»

این سناتور جمهوری‌خواه اضافه کرد، این بار ایالات متحده به جای دادن پاداش به اعمال شیطانی تهران در مقابل آن ایستاده و سپاه پاسداران را چنان که شایسته آن است یک سازمان تروریستی تعیین کرده است. وی افزود، تهدید جمهوری اسلامی باید زنگ هشداری برای شرکای اروپایی و جامعه تجاری جهان تلقی شود.

سناتور مارکو روبیو نیز با بیان این که سوء رفتار جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای تاییدی است بر این که ایالات متحده برای خروج از آن توافق معیوب کاملا حق داشته است، گفت مردم ایران که همچنان از فساد تبهکارانه رژیم جمهوری اسلامی، سوء مدیریت اقصادی گسترده و نقض حقوق بشر رنج می‌برند، شایسته بهتر از این هستند.

سناتور تد کروز هم در سخنانی در همین زمینه توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران را یک «فاجعه برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدان آن» دانست و گفت «برجام برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی را قانونی کرد و برای انقضای کامل و برچیدن محدودیت‌های اعمال شده بر ایران در چند سال آینده طراحی شد. در مواجهه با مخالفت‌های بی‌شمار، پرزیدنت ترامپ با خاتمه دادن به مشارکت ایالات متحده در توافق و اعمال فشار بر آیت‌الله‌ها تصمیم درستی گرفت. اکنون باید این اجماع وجود داشته باشد که هیچ دلیلی برای بازگشت دوباره به توافقی که در هر حال از کار خواهد افتاد وجود ندارد.»

به گزارش صدای آمریکا؛ این قطعنامه پیشنهادی در حالی به سنا ارائه شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده عصر چهارشنبه با صدور یک فرمان اجرایی صنایع فولاد، آهن، آلومینیوم و مس جمهوری اسلامی را تحت تحریم قرار داد و تاکید کرد که قطع کلیه مسیرهایی که جمهوری اسلامی می‌تواند به سمت دسترسی به سلاح هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیمای بالیستیک طی کند، و همچنین مقابله با نفوذ بدخواهانه جمهوری اسلامی در خاورمیانه، همچنان سیاست ایالات متحده است.