اروپا ضرب الاجل حکومت جمهوری اسلامی را رد کرد

0
188

سه کشور اروپایی امضا کنندۀ برجام، فرانسه، آلمان، بریتانیا و همچنین همۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا ضرب الاجل تعیین شده از سوی حکومت جمهوری اسلامی را رد کردند و جمهوری اسلامی را به رعایت تعهداتش در زمینۀ اتمی فراخواندند.

کشورهای اروپایی و همچنین نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، فدریکا موگرینی، با انتشار بیانیه ای مشترک به حکومت جمهوری اسلامی هشدار دادند : “ما هر گونه ضرب الاجل را رد می کنیم و رعایت تعهدات این کشور را در زمینۀ اتمی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد”.

در این بیانیه، کشورهای اروپایی بر “پایبندی کامل خود به حفظ و اجرای کامل توافق اتمی با جمهوری اسلامی” تأکید کرده و افزوده اند :  “این توافق دستاوردی مهم برای معماری جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای و در خدمت منافع امنیتی همگان است.”

بیانیۀ کشورهای اروپایی سپس تصریح می کند : “از جمهوری اسلامی انتظار داریم که همچنان به قالب ها و سازوکارهای اجرای برجام متعهد بماند.” امضاکنندگان بیانیه همچنین بر “تعهدات استوار خود در چارچوب توافق اتمی با جمهوری اسلامی به ویژه در زمینۀ برچیدن مجازات ها و تحریم ها به سود مردم ایران” تأکید کرده اند. آنان همچنین نسبت به “اعمال تحریم های جدید از سوی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ابراز تأسف” نموده اند.

کشورهای اروپایی بار دیگر بر عزم خود “برای ادامۀ تجارت قانونی” با جمهوری اسلامی از طریق سازوکار موسوم به “اینستکس” (مبادلۀ نفت در ازای کالا) تأکید کرده اند، هر چند دولت آمریکا به کلیه شرکت ها، بانک ها و بیمه های کشورهای اروپایی هشدار داده است که هر گونه همکاری با جمهوری اسلامی آنها را در معرض شدیدترین تحریم های واشنگتن قرار می دهد.  

جمهوری اسلامی دو ماه به کشورهای اروپایی فرصت داده که نفت و نظام بانکی این کشور را از قرنطینۀ آمریکا خارج کنند، در غیر این صورت به گفتۀ عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، این کشور تدریجاً از توافق اتمی (برجام) خارج خواهد شد.

در این فاصله حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی، خطاب به کشورهای اروپایی اعلام کرده که از این پس حکومت تهران مازاد اورانیوم غنی شده و همچنین آب سنگین تولید شده خود را به خارج نخواهد فرستاد و هیچ محدودیتی نیز برای خود در زمینۀ میزان غلظت غنی سازی اورانیوم قائل نخواهد شد.

به گزارش رادیو فرانسه؛ با بالا گرفتن بحران در مناسبات جمهوری اسلامی و کشورهای غربی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، روز پنجشنبه نهم ماه مه از انجام سفر اروپایی خود به گرینلند صرف نظر کرد و به واشنگتن بازگشت.