قزاقستان آخرین قربانی ایران پیش از یک چهارم..

0
133

تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر قزاقستان و تثبیت صدرنشینی در گروه F مرحله دوم بیست و هفتمین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا را به پایان رساند و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. تیم ملی کشورمان در حالی آماده دیدار مقابل اردن در این مرحله می‌شود که طی دیدارهای گذشته متحمل هیچ شکستی نشده است.

به گزارش  مهر، آخرین دیدار تیم ملی بسکتبال در مرحله دوم مسابقات قهرمانی مردان آسیا از ساعت 9:15 امروز چهارشنبه در سالن بسکتبال مرکز خرید پاسای – نزدیک به مانیل فیلیپین – آغاز شد. در این دیدار تیم ملی کشورمان به عنوان صدرنشین گروه F و یکی از تیم هایی که صعود خود به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات را قطعی کرده بود به مصاف قزاقستان رفت که برای قطعی شدن صعودش نیازمند امتیاز کامل این دیدار بود. با این حال ایران تیم برتر میدان در طول بازی بود که در نهایت هم صاحب برتری شد.

نتیجه کامل دیدار تیم های ملی بسکتبال ایران و قزاقستان به این شرح است:

* ایران 85 – قزاقستان 53

(22 بر 15)، (19 بر 9)، (29 بر 12)، (15 بر 17)

کوارتر اول؛ 22 بر 15 به سود ایران

حامد حدادی با یک پرتاب دو امتیازی تیم کشورمان در همان ثانیه های ابتدایی دیدار برابر قزاقستان پیش انداخت. این بازیکن همراه با مهدی کامرانی، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد آفاق ترکیب اولیه این دیدار را تشکیل می دادند. بعد از گلزنی بازی و در حالی حامد آفاق با یک پرتاب زیبا تیم ایران را صاحب دو امتیاز دیگر کرد و این در حالی بود که قزاق ها هم دو امتیاز برای خود ثبت کرده بودند. آبی پوشان قزاقستان با نفوذ به عمق دفاع ایران و بعد از آن یک پرتاب سه امتیازی موفق 5 بر 4 از ایران پیش افتادند اما حدادی اجازه نداد این برتری خیلی دوام داشته باشد.

در ادامه بازی خطا روی بازیکن 11 قزاقستان دو موقعیت پرتاب در ا ختیار این تیم گذاشت اما این بازیکن تنها از یکی از آنها استفاده کرد و همین مسئله موجب تساوی دو تیم در امتیاز 6 شد. در ادمه بازی و بعد از اینکه مربیان دو تیم در وقت استراحت فنی نکات لازم را به بازیکنان شان گوشزد کردند، این قزاقستان بودکه در گلزنی موفق تر عمل کرد و توانست چهار امتیاز از ایران پیش بیفتد. در این دقایق آفاق با یک توپ ربایی بی نظیر تیم ایران را به امتیاز هشت رساند تا اختلاف امتیاز دو تیم به دو امتیاز برسد.

سهراب نژاد اولین بازیکن تعویضی این بازی بود که به جای حدادی وارد زمین شد. بلافاصله بعد از این تعویض کامرانی با یک پرتاب سه امتیازی تیم ایران را پیش انداخت و بلافاصله خود یک توپ ربایی موفق انجام داد و با پرتابی که وارد سبد قزاق ها شد، دو امتیاز دیگر به دست آورد و نتیجه بازی 13 بر 10 رقم خورد. طوریکه سرمربی قزاقستان مجبور به درخواست وقت استراحت برای بازیکنان تیمش شد. بعد از آن لافچنکو از زیر سبد ایران توپ را وارد سبدکرد و اختلاف امتیاز را به حداقل رساند.

بعد از آن صمد نیکخواه بهرامی از دو موقعیتی پنالتی که نصیبش شده بود می توانست برای زیاد کردن دوباره اختلاف امتیاز دو تیم و رساندن مجموع امتیازات ایران به 15 استفاده کند اما در انجام آن ناموفق بود. در حالیکه بلافاصله بعد از او آفاق با یک پرتاب سه امتیاز موفق کار بد نیکخواه بهرامی را جبران کرد.

وقتی دو دقیقه به پایان این کوارتر باقی مانده بود، کاردوست خود را به زیر سبد قزاقستان رساند و با یک پرتاب موفق خود و تیم ایران را صاحب دو امتیاز کرد. هنوز چند ثانیه نگذشته بود که آفاق پرتاب موفق دیگری زد که نتیجه آن کسب دو امتیاز دیگر و ثبت نتیجه 20 بر 12 بود. قزاق ها در یک دقیقه پایانی بازی خود را به عمق دافاع ایران رساندند اما نتوانستند با موفقیت از آن عبور کنند در همین لحظه کامرانی دو امتیاز دیگر برای تیم کشورمان به دست آورد. در ثانیه های پایانی کواتر اما گارد راس قزاقستان با یک پرتاب سه امتیازی موفق، وضعیت امتیازی تیمش را بهبود بخشید و این آخرین امتیازی بود که در این کوارتر ثبت شد تا تیم ایران با اختلاف 7 امتیاز و نتیجه 22 بر 15 برنده کوارتر شود.

کوارتر دوم؛ 19 بر 9 به سود ایران

در آغاز کوارتر دوم بازیکن شماره 15 قزاقستان دو امتیاز از دو موقعیت پرتاب آزاد به دست آورد و قزاقستان را 17 امتیازی کرد. در ادامه کامرانی بعد از یک توپ ربایی پرتابی زد که نتیجه آن ثبت دو امتیاز دیگر به حساب تیم ایران بود. در این دقایق فشار حمله تیم ایران بیشتر شده بود که با به اوت رفتن توپ، تا حدی از این فشار کاسته شد. برای ثانیه هایی دو تیم در کسب امتیاز ناموفق بودند که داودی با یک پرتاب سه امتیازی اوضاع را تغییر داد.

7 دقیقه و 35 ثانیه به پایان کواتر دوم باقی مانده بود و ایران 27 بر 17 پیش بود که تقریبا ترکیب اصلی تیم با حضور آرن داودی، جواد داوری، محمد جمشیدی و اصغر کاردوست تغییرکرده بود. تقریبا در اواسط کواتر قزاق ها به دو امتیاز رسیدند اما کاردوست به سرعت آن را جبران کرد تا اختلاف 10 امتیازی دو تیم حفظ شود. بعد از آن در یک حمله ترکیبی روی کاردوست خطا شد که نتیجه آن دو موقعیت پرتاب برای تیم ایران بود اما کاردوست فقط از پرتاب دوم استفاده کرد. بعد از آن نیکولای پرتاب ناموفقی داشت که می توانست سه امتیاز برای قزاقستان داشته باشد اما چنین نشد.

وقتی 4 دقیقه به پایان کوارتر باقی مانده بود پرتاب سه امتیازی نیکولای مجموع امتیازات این تیم را به … رساند. بعد از آن بچیروویچ متقاضی وقت استراحت شد تا بازیکنانش را برای دقایقی در گلزنی ناموفق بودند را نسبت به مسائل مورد نظرش آگاه کند. در بازگشت دو تیم به زمین و وقتی بازی 32 بر 22 بود خطا روی حدادی و دو موقعیت پنالتی که به دست آمد می توانست تیم ایران را دو امتیاز دیگر پیش اندازد که البته حدادی فقط یک پرتاب ها را موفق انجام داد. بعد از آن پاس اشتباه قزاق ها کمک کرد تا مهدی کامرانی با یک پاس منجر به گل به حامد آفاق تیم ایران را به امتیاز 35 برساند.

آفاق بعد از اینکه در پرتاب سه امتیازی ناموفق بود توانست آن را با پرتاب دیگری که البته دو امتیاز بیشتر نداشت، جبران کند. در یک دقیقه پایانی بازی دفاع خوب حامد حدادی مانع از تغییر نتیجه 38 بر 24 شد که به سود ایران پیش می رفت. در ادامه اما مهدی کامرانی هم با یک ریباد دفاع موفق تیم موقعیت گلزنی را از قزاقستان گرفت. در ثانیه های پایانی کاپیتان نیکخواه بهرامی یک پرتاب س امتیازی موفق زد که آخرین امتیاز این کوارتر را برای تیم ایران ثبت کرد. کوارتر دوم دیدار تیم های ایران و قزاقستان در حالی به پایان رسید که قزاق ها تنها 9 امتیاز گرفتند اما تیم ایران صاحب 19 امتیاز شده بود.

کواتر سوم؛ 29 بر 12 به سود ایران

تیم ملی بسکتبال ایران که نیمه نخست دیدار برابر قزاقستان را با برتری 41 بر 24 خود تمام کرده بود، کوارتر سوم را هم هجومی آغاز کرد اما این تیم قزاقستان بود که با شوت سه امتیازی بازیکن خود صاحب امتیاز شد. البته حدادی هم اولین بازیکن تیم ایران در این کوارتر بود که از زیر سبد قزاق ها، تیم کشورمان را به یک امتیاز رساند. درادمه ریباند دفاع یک موقعیت گلزنی دیگر را از تیم ایران گرفت. بازی با نتیجه 45 بر 29 پیش می رفت که خطا روی حامد حدادی در زیر حله قزاقستان، دو موقعیت پرتاب در اختیار تیم ایران گذاشت که حدادی از هر دوی آنها برای افزایش امتیازات تیم ایران استفاده کرد.

در ادامه بازی و در حالیکه بازیکنان دو تیم برای ثانیه هایی از کسب امتیاز ناکام بودند، خطای نیکخواه بهرامی دو موقعیت پنالتی را نصیب قزاقستان کرد که البته فقط یکی از آنها به گل تبدیل شد. بعد از آن حامد حدادی با پرتابی که نتیجه کار تیمی هم تیمی هایش بود مجموع امتیازات ایران را به 51 رساند. کوارتر سوم به نیمه رسیده بود که آرن داودی بعد از یک ریباند موفق به دو امتیاز رسید و این در حالی بود که سرمربی ایتالیایی قزاقستان درخواست وقت استراحت کرد تا هم سرعت بازی را بگیرد و هم آنچه را که در نظر داشت به بازیکنانش یادآوری کند.

در بازگشت دو تیم به زمین و در حالیکه نتیجه بازی 53 بر 30 بود، آفاق اولین پرتاب خود را وارد سبد حریف کرد اما در دومی ناکام ماند. بعد از آن و در حالی که مالکیت توپ در زمین قزاقستان در اختیار تیم ایران بود، خطای دیگری روی حدادی شد که نتیجه آن دو پنالتی و دو امتیاز دیگر برای تیم کشورمان بود. حدادی بلافاصله پرتاب دیگری از زیر سبد قزاق ها انجام داد و ایران را 58 امتیازی کرد در حالیکه قزاقستان در امتیاز 30 باقی مانده بود.

شصمین امتیاز بازی توسط سهراب نژاد به دست آمد اما قزاقستان اجازه ندادند اختلاف امتیازی شان با تیم ایران به نصف برسد چون خیلی سریع دو امتیاز گرفتند هر چند خیلی زود این اتفاق افتاد چون با گلزنی بازیکنان ایران نتیجه 62 بر 32 روی تابلو ثبت شد. در این لحظه اما محمد جمشیدی بعد از ناکامی در پرتاب اول، از پرتاب دوم خود به امتیاز رسید تا اختلاف امتیازی دو تیم از نصف هم بگذرد. در ثانیه های پایانی بازی و وقتی نتیجه 67 بر 36 بود سامان ویسی با یک پرتاب سه امتیازی تیم ایران را 70 امتیازی کرد و با این نتیجه این کوارتر به پایان رسید.

کواتر چهارم؛ 17 بر 15 به سود قزاقستان

کوارتر پایانی دیدار تیم های ایران و قزاقستان در حالی آغاز شد که مهمد بچیروویچ تا حد زیادی خیال خود را بابت پیروزی تیمش راحت کرده بود به همین دلیل این مربی اسلوونیایی این کوارتر را با بازیکنان ذخیره یعنی سامان ویسی، جواد داوری، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی و اصغر کاردوست آغاز کرد. این ترکیب هم اما در کسب امتیاز موفق تر حریف پیش رفت و خیلی زود نتیجه را به 76 رساند البته در حالیکه قزاق ها 41 امتیازی شده بودند. در این لحظه خطای کاردوست دو موقعیت پرتاب آزاد در اختیار قزاق ها گذاشت که بازیکن شماره لافچنگو از هر دوی آنها به خوبی استفاده کرد.

کوارتر چهارم از نیمه گذشته بود که قزاقستان با یک پرتاب سه امتیازی 46 امتیازی شد اما همچنان 34 امتیاز با ایران اختلاف داشت. در این لحظه ویسی پس از دریبل حریف قزاقستاتی جمشیدی را در موقعیت پرتاب قرار داد که البته بی نتیجه ماند. تا زمانیکه 2 دقیقه و 54 ثانیه به پایان بازی مانده بود، تغییری در نتیجه ایجاد نشد تا اینکه قزاقستان به امتیاز رسید و به نوعی طلسم بی امتیازی در این دقایق را شکست بعد از آن هم روزبه ارغوان این کار را برای تیم ایران انجام داد.

82 بر 48 نتیجه بازی بود که قزاق ها با یک پرتاب سه امتیازی مجموع امتیازات شان را 50 گذراندند. جواد داوری هم در ادامه با چنین پرتابی تیم ایران را 85 امتیازی کرد در حالیکه قزاقستان 53 امتیازی بود و در نهایت بازی با همین نتیجه به پایان رسید یعنی 85 بر 53 به سود ایران.

تیم ملی بسکتبال کشورمان در حالی در این دیدار صاحب برتری شد که پیش از این نیز تمام دیدارهای خود را با برد به پایان رسانده بود. شاگردان مهمد بچیروویچ در مرحله مقدماتی مسابقات به ترتیب برابر مالزی، کره جنوبی و چین صاحب برتری شد. این تیم در مرحله دوم مسابقات و طی روزهای اول و دوم نیز دو تیم هند و مالزی را از پیش رو برداشت.

نتیجه دیدار برابر کره جنوبی و چین در مرحله مقدماتی که با برد همراه بود برای تیم ملی کشورمان در مرحله دوم نیز لحاظ شد. بدین این تیم که در این مرحله و پیش از دیدار امروز موفق به کسب دو پیروزی دیگر شده بود، بدون باخت و با مجموع پنج برد و 10 امتیاز و صدرنشینی در گروه F مسابقات قهرمانی مردان آسیا راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. ملی پوشان کشورمان در این مرحله از مسابقات روز جمعه به مصاف تیم چهارم گروه E یعنی اردن می روند. این تیم امروز چهارشنبه با شکست دادن ژاپن و قرار گرفتن در رده چهارم این گروه مجوز صعود را دریافت کرد و به عنوان حریف ایران در یک چهارم معرفی شد.

مرحله دوم مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا امروز با برگزاری چهار دیدار دیگر به پایان می رسد. برنامه این دیدارها به این شرح است:

چهارشنبه 16 مردادماه

گروه E

* قطر – چین تایپه

* فیلیپین – هنگ کنگ

گروه F

* چین – بحرین

* کره جنوبی – هند