عربستان سعودی خواستار اقدام بازدارنده بین‌المللی علیه نقض تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی شد

0
146

پادشاهی عربی سعودی چهارشنبه 11 سپتامبر 2019 از جامعه بین‌المللی خواست تا اقدام‌های بازدارنده‌ای را علیه نقض تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی اتخاذ کند.

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز سفیر این کشور در اتریش و نماینده دائم سعودی در سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی در وین طی سخنانی بر ضرورت اتخاذ اقدامات بازدارنده در برابر نقض تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی و زیر پا گذاشتن مفاد توافق هسته 2015 از سوی این کشور تاکید کرد.

او گفت این رویکرد نشان از عدم کارآیی توافق هسته‌ای کنونی و ضرورت رسیدن به یک توافق فراگیر بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارد.

این سخنرانی طی دوره شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روزهای 9 تا 13 سپتامبر جاری برگزار می‌شود، و در پی گزارش آژانس درباره روند بازرسی و تفتیش در جمهوری اسلامی و با استناد به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سال 2015 ایراد شده است که در آن شاهزاده عبدالله اهمیت رسیدن به «توافق بین‌المللی شامل» درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را ابراز داشت تا در چارچوب تلاش‌ها برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و تضمین امنیت و صلح بین‌المللی به هر شکلی مانع از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای شود.

شاهزاده عبدالله در این سخنرانی با تاکید کرد که توافق مورد نظر باید مکانیسم بازرسی‌های مشخص شده، سختگیرانه و ادامه دار در همه تاسیسات و مراکز نظامیایران را شامل شود.

او گفت توافق هسته‌ای باید امکان بازگرداندن سریع و فعال تحریم ها در صورت نقض تعهدات از سوی ایران را فراهم کند.

او افزود: «جمهوری اسلامی درآمدهای اقتصادی حاصل از امضای توافق هسته ای سال 2015 را در خدمت به توسعه داخلی و بهبود اوضاع معیشتی مردم جمهوری اسلامی هزینه نکرده است بلکه آن را هزینه اقدامات مداخله جویانه خود برای ایجاد آشوب در کشورهای مجاور بویژه بی ثباتی و ناامنی در منطقه کرده است.

این مقام سعودی در بخشی از سخنان خود گفت، اقدامات جمهوری اسلامی و رفتار خصمانه در طول 40 سال گذشته، دلیلی آشکار بر نقض تعهدات بین المللی این کشور است.

عبدالله بن خالد همچنین از تلاش‌های آژانش و اقدامات آن در چارچوب ماموریت‌های بازرسی و تفتیش در جمهوری اسلامی و عملکرد شفاف و حرفه‌ای تیم بازرسان بین‌المللی که در گزارش‌های اخیر آژانس آشکار شده است، قدردانی کرد.

عبدالله بن خالد به گزارش‌های اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که افزایش درصد غنی سازی اورانیوم، بالا رفتن مقادیر اورانیوم غنی سازی شده و افزایش تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته جمهوری اسلامی را گزارش داده است، نیز اشاره کرد .

نماینده سعودی در وین گفت:« در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی در اظهارات اخیرشان مدام بر این رویکرد «افزایش غنی سازی » تاکید می‌کنند.این شان دهند نقض تعهدات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی و ناکارآمدی توافق هسته‌ای سال 2015 است که باید تدابیر بازدارنده‌ای در قبال آن اتخاذ شود زیرا که هدف حقیقی که جمهوری اسلامی به دنبال آن است بیش از گذشته صریح و آشکار شده است.

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری سعودی (واس)، ؛ نماینده دائم سعودی در سازمان ملل متحد و سازمان ملل در وین در بخش پایانی از سخنرانی خود گفت که گزارش های آژانس تاکنون شامل اطلاعاتی درباره رویکرد جمهوری اسلامی برای توسعه سیستم پیشرانه‌های هسته‌ای قابل کاربرد در ناوگان دریایی (Naval Nuclear Propulsion Systems) نشده تا ضرورت و هدف از این رویکرد به ویژه اینکه این قبیل تکنولوژی‌ها بیشتر در زمینه‌های نظامی کاربرد دارند، را توضیح دهد.