عراقچی: با مصوبه محدودیت سفر به آمریکا در صورت مغایرت با برجام برخورد می‌کنیم

0
154

به گفته معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ایران در صورت مغایرت مصوبه محدودیت سفر به آمریکا با مفاد برجام دست به اقدامات لازم خواهد زد. این مصوبه محدودیت‌هایی برای شهروندان ۳۸ کشور در نظر گرفته است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز ۸ دسامبر (۱۷ آذر) طرحی را تصویب کرد که طبق آن شهروندان ۳۸ کشوری که برای ورود به ایالات متحده آمریکا نیاز به روادید ندارند، اگر طی پنج سال گذشته به کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه یا اردن سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند.

وزارت خارجه آمریکا در پی تصویب طرح مزبور اعلام کرد که دولت این کشور از این طرح پشتیبانی می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که طرح مزبور هر چه سریع‌تر از تصویب کنگره نیز بگذرد.

جمهوری اسلامی حال به این طرح واکنش نشان داده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه (۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر) در حاشیه نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه اکو گفت که اگر این طرح “خلاف مفاد برجام باشد، درباره آن اقدام خواهیم کرد”.

او ضمن اشاره به ابعاد مختلف مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که هنوز نهایی نشده، تصریح کرد: «ما در حال بررسی ابعاد مختلف آن از جمله جنبه‌های حقوقی‌اش هستیم.»

عراقچی افزود که در این راستا گفت‌وگوها و مشورت‌هایی با اعضای گروه ۵+۱ هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام گرفته است.

آنگونه که در مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در ارتباط با محدویت سفر به این کشور آمده، آن دسته از شهروندانی هم که تابعیت دوگانه کشورهای یادشده (ایران، عراق، سوریه و سودان) را داشته باشند، برای ورود به آمریکا نیاز به ویزا خواهند داشت.

گفته می‌شود که ۲۰ میلیون نفر در سال به دلایل تجاری و کاری یا با قصد گردشگری به آمریکا سفر می‌کنند که بیشتر این افراد اهل کشورهای اروپایی هستند. اگر این طرح به تصویب برسد شهروندان ایرانی‌الاصل ۳۸ کشوری که نامشان در مصوبه ذکر شده، برای ورود به آمریکا نیازمند روادید هستند.

تصویب این طرح در داخل آمریکا نیز واکنش‌هایی اعتراض‌آمیز به دنبال داشت. شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) با “تبعیض‌آمیز” خواندن این طرح گفت که “کنگره آمریکا قصد دارد شهروندان ایرانی آمریکایی را در طبقه شهروندی متفاوتی بگذارد”.

این شورا شهروندان ایرانی آمریکایی را فراخواند تا از طریق تماس با نمایندگان ایالتی خود در کنگره مانع از تصویب این طرح شوند.

به گزارش دویچه وله؛  مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای اجرایی شدن باید در سنای این کشور تصویب شده و همچنین به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.