عباس عراقچی: وزارت امور خارجه در مورد بررسی برجام در مجلس تصمیم نمی‌گیرد

0
201

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید تصمیم‌گیری در مورد تصویب توافق هسته‌ای ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک در مجلس شورای اسلامی، به عهده وزارت امور خارجه نیست.

به دنبال توافق هسته‌ای ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک، شماری از سیاستمداران این کشور خواهان آن شدند که مجلس شورای اسلامی نیز این توافق‌نامه را بررسی کرده و آن را به تصویب برساند، اما در مقابل، گروهی از سیاستمداران از جمله مقام‌های دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفتند این توافق‌نامه باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود، چون موضوع برنامه هسته‌ای ایران، در دست این شورا بوده است.

آقای عراقچی گفته است وزارت امور خارجه در مورد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، “قضاوتی نمی‌کند و اصولا در مقام قضاوت هم نیست، چون تصمیم‌گیرندگان جای دیگری هستند.”

پیش از این، معاون وزارت امور خارجه ایران گفته بود که توافق‌نامه هسته‌ای جنبه داوطلبانه داشته و تصویب آن در مجلس ایران به صلاح نیست.

خبرگزاری صدا و سیما چند روز پیش اظهارات آقای عراقچی، یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران را منتشر کرده بود که در آن از قول او گفته شده بود “بررسی بند بند برجام در مجلس شورای اسلامی اگرچه خوب است، اما نمایندگان باید نسبت به کلیات آن نظر بدهند.”

آقای عراقچی گفته بود از نظر حقوقی عده‌ای معتقدند برجام نیاز به تصویب مجلس دارد و عده دیگری بر خلاف آن نظر می‌دهند.

این سخنان با واکنش‌هایی رو‌به‌رو شد و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان آن شدند که مجلس، توافق هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک را بررسی کند.

به گزارش بی بی سی؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است این مجلس باید توافق هسته‌ای ایران با گروه ١+۵ (برجام) را بررسی کند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی هم روز گذشته در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت “مقامات مسوول هرچه زودتر تکلیف برجام را روشن کنند.”

آقای عراقچی در توضیح سخنان خود گفته است که اظهاراتش “بدون قضاوت قطعی حقوقی” بوده اما به “لحاظ سیاسی و از منظر منافع ملی”، وزارت امور خارجه ایران معتقد است از آن جا که هیچکدام از کشورهای ١+۵ برجام را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند، مجلس نیز چنین اقدامی نکند.