گزارشگران سازمان ملل متحد خواهان آزادی جیسون رضائیان شدند

0
133

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد از ایران خواستند تا فورا جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست را که بیش از یک سال است در ایران در بازداشت به سر می‌برد، آزاد کند.

اتهام‌ آقای رضائیان ۳۹ ساله، “جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسایل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم” عنوان شده است.

جلسات محاکمه آقای رضائیان پایان یافته و گفته شده که رای دادگاه به زودی اعلام خواهد شد.

گزارشگران سازمان ملل در بیانیه خود گفته‌اند “بازداشت و محاکمه پشت درهای بسته، حقوق انسانی آقای رضائیان را نقض کرده و این اقدام با هدف ارعاب سایر خبرنگاران در ایران انجام شده است.”

در این بیانیه گفته شده که زندان انفرادی و بازجویی‌های تمام روزه، “فشارهای قابل توجه جسمی و روانی” به این خبرنگار ایرانی-آمریکایی وارد کرده است.

این بیانیه از سوی دیوید کی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره آزادی بیان، احمد شهید، گزارشگر ویژه این سازمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و سئونگ فیل هونگ، رئیس کارگروه سازمان ملل متحد درباره بازداشت‌های خودسرانه صادر شده است.

مارتین بارون، سردبیر اجرایی روزنامه واشنگتن پست گفته است این بیانیه در “لحظه‌ای حیاتی” منتشر می‌شود.

به گزارش بی بی سی؛  این روزنامه پیشتر روند قضایی پرونده آقای رضائیان را “شفاف و عادلانه” ندانسته و از شرایط “تکان‌دهنده” او در زندان به‌شدت انتقاد کرده بود.

آقای رضائیان و همسرش یگانه صالحی، که او هم روزنامه نگار است، ژوئیه سال گذشته در محل سکونت خود در تهران بازداشت شدند. خانم صالحی حدود سه ماه بعد آزاد شد، اما آقای رضائیان در بازداشت ماند.