عاصمه جهانگیر، جانشین احمد شهید در امور حقوق بشر ایران شد

0
140

عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران انتخاب شد. بدین ترتیب عاصمه جهانگیر جانشین احمد شهید می شود. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره اوضاع حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه، اول سپتامبراز پایان مأموریت خود در ماه نوامبر خبر داد.

عاصمه جهانگیر ۶۴ سال دارد و متولد شهر لاهور در پاکستان است. او از فعالان مشهور و قدیمی حقوق بشر در پاکستان و بنیانگذار کمیسیون حقوق بشر در این کشور است.

خانم جهانگیر همچنین از رهبران جنبش وکلای پاکستان در سال ۲۰۰۷ بود که در اعتراض به تعلیق ریاست افتخار محمود چودری بر دادگاه عالی این کشور برپا شد.

عاصمه جهانگیر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی ادیان و عقاید بود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، اخبار و مصادیق مربوط به نقض حقوق بشر در حوزه کاری خود را گردآوری و تنظیم می‌کند و آن را در اختیار سازمان ملل متحد می‌گذارد.

احمد شهید، وزیر خارجه پیشین مالدیو، از سال ٢٠١١ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه ایران انتخاب شد.

تلاش‌های او طی سال های اخیر برای دیدار از ایران و تهیه گزارش‌های میدانی از میزان نقض حقوق بشر درایران با مخالفت های جمهوری اسلامی ایران میسر نشد. در نتیجه، اغلب گزارش‌های احمد شهید در باره وضعیت حقوق بشر در ایران بر اساس شواهد، اظهارات و شکایات قربانیان یا بستگان آنها تهیه شده بود. سازمان های حقوق بشری ایرانی نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران را در جهت اجرای وظایفش یاری میدهند.

احمد شهید، در ماه نوامبر آینده گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی عقیده و مذهب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ تا کنون جمهوری اسلامی ایران به انتخاب عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران واکنشی نشان نداده است. در نتیجه، میزان و چهارچوب همکاری های احتمالی مقام‌های جمهوری اسلامی با او در زمینه حقوق بشر، هنوز ناشناخته است.