ظریف: اختلاف درون ۱+۵ عامل دست نیافتن به توافق در مذاکرات اتمی بود

0
162

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ”توفیق های دور اول مذاکرات” با گروه ۱+۵ را ”شبیه معجزه” توصیف کرد. او همچنین اختلاف درون گروه ۱+۵ را عامل دست نیافتن به توافق دانست.

اشاره ظریف به مذاکرات اتمی ایران و گروه های ۱+۵ در روزهای هفتم تا دهم نوامبر جاری در ژنو است که پیشرفت در آن باعث گمانه زنی درباره احتمال توافق شد. اما در لحظات آخر اعلام شد ادامه مذاکرات به ۲۰ نوامبر موکول شده است.

ظریف در مصاحبه با سایت ”جماران” گفته است: ”ما از ابتدا می دانستیم این مذاکرات دشوار و زمان بر است؛ توفیق هایی در مذاکرات قبل حاصل شده بود که به خاطر آنها، امید این بود که مذاکرات به نتیجه برسد. البته آن توفیقات تقریبا شبیه معجزه بود که به این میزان پیشرفت کردیم.”

او افزود: ”هنوز هم به نظر من، علی رغم برخی مخالفت هایی که شد و با وجود اینکه مذاکرات بیشتر مدت، بیش از آنکه بین ما و ۱+۵ باشد، داخل ۱+۵ بود، اما الحمدلله پیشرفت خوبی داشتیم.”

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می دهند.

به گزارش العربیه؛ وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ”اگر اراده سیاسی و تمایل برای رسیدن به راه حل باشد، هنوز این امکان را داریم که به یاری خدا، در پایان دوره بعد به توافق برسیم یا اگر نیاز باشد، مقداری بیشتر مذاکره کنیم. ولی مسیر رسیدن به یک تفاهم لااقل برای مرحله اول نسبتا وجود دارد و مسیر مشخص است. امیدوایم که بتوانیم به نتیجه برسیم.”